LCMT 2018

Houffalize-Clervaux-Echternach-Wiltz-Houffalize
185 km
3197 hoogtemeters

Deze eerste etappe brengt ons naar het prachtige Groothertogdom Luxemburg. Na 12 km verlaten we België om richting Clervaux te fietsen. Hier wordt de eerste beklimming al voorgeschoteld. Daarna wordt koers gezet richting de Duitse grens, om dan langs de boorden van Die Our richting Echternach te fietsen. Op deze weg langs de Duits-Luxemburgse grens krijgen de renners 2 stevige beklimmingen voorgeschoteld. In Echternach wordt rechtsomkeer gemaakt en gaat men via het idyllische Müllerthal richting Ettelbruck. Hier volgt een lange, gezapige klim van 9 km, gevolgd door de waarschijnlijk lastigste klim van het parcours na 143 km. Na Wiltz volgt nog een korte, maar stevige klim. Om dan weer richting België te fietsen en na 185 lastige kilometers terug aan te komen in Houffalize.

Na 27 km: 3,4 km aan 4,4%
Na 143 km: 2,6 km aan 8,2%
Na 157 km: 1,8 km aan 7,7%

BEVOORRADING
Na 53 km: Stolzemburg (splitsing XL en L)
Na 88 km: Berdorf (La petite Suisse)
Na 139 km: Göbelsmühle

ETAPPE 1 - L (Cyclo)

Houffalize - Clervaux/Stolzembourg/Wiltz - Houffalize
115km
1959 hoogtemeters

Deze eerste etappe brengt ons naar het prachtige Groothertogdom Luxemburg. Na 12 km verlaten we België om richting Clervaux te fietsen. Hier wordt de eerste beklimming al voorgeschoteld. Daarna wordt koers gezet richting de Duitse grens, om dan langs de boorden van Die Our richting Stolzembourg te fietsen. Daar verlaten we de XL-fietsers om meteen een serieuze klim te nemen richting Putscheid. Na 70 km komen terug op het XL-parcours en nemen we meteen een volgende beklimming, 2,6 km aan 8,2%. Dan wordt koers gezet richting Wiltz om daar nog een korte, maar stevige klim te nemen. Dan gaat het weer richting België om na 115 lastige kilometers terug aan te komen in Houffalize.

Na 27 km: 3,4 km aan 4,4%
Na 53 km: 2,4 km aan 8,7%
Na 74 km: 2,6 km aan 8,2%
Na 87 km: 1,8 km aan 7,7%

ETAPPE 1 - M (Cyclo)

Houffalize - Clervaux/Wiltz - Houffalize
72 km
1054 hoogtemeters

De medium-etappe op dag 1 van LCMT start richting Clervaux, waar het de XL- en L-etappe links laat en meteen richting Wiltz gaat. Net nabij Clervaux en Wiltz liggen 2 lastige hellingen.

Na 30 km: 2,2 km aan 4,9%
Na 46 km: 2,8 km aan 4,8%

ETAPPE 2 - XL (CYCLO)

Houffalize - Col d'Haussire/Oostkantons - Houffalize
161 km
2377 hoogtemeters

De 2e CYCLO-etappe brengt ons in een prachtig stukje Belgische natuur. Eerst trekken we richting La Roche-en-Ardenne om er de befaamde Col d'Haussire te beklimmen. Meteen al een mooie indicator of de benen goed zitten voor vandaag. Daarna trekken we via Vielsalm richting de Oostkantons. Hierbij staan nog 3 stevige kuitenbijters op het programma. Na een goede 100 km (nabij Weismes) trekken we terug zuidwaarts richting Houffalize, dit via de glooiende wegen van de Oostkantons.

Na 28 km: 2,5 km aan 8%
Na 75 km: 2,2 km aan 6,1%
Na 80 km: 2,7 km aan 5,2%
Na 93 km: 2 km aan 6,6%

profiel 2de etappe cyclo
VERSLAG VERKENNING 2DE ETAPPE VAN DE LCMT CYCLO – met focus op deel Oostkantons

De nieuwe tweede WEG-etappe van de LCMT-cyclo belooft meer dan prachtig te worden. Ik reed op zondag 19 februari de volledig nieuwe stukken in vanaf Vielsalm tot voorbij Sank-Vith. Omdat ik mijn lus richting auto met 10 km moest vol zien te maken, legde ik welgeteld 72 km af, waarvan dus een goede 60 km van het officiële parcours.
Wetende dat de startfase voor de XL-afstand eerst richting La Roche en de fameuze Col d'Haussire gaat - een stuk dat ons ruimschoots bekend is - wilde ik vooral 'voelen' wat de zone richting Oostkantons te bieden heeft. Een keer de eerste vlakke 8 km na Vielsalm achter de rug is dat heel wat. De Côte de Wanne bijvoorbeeld. Bekend van Luik-Bastenaken-Luik gaat die temidden een prachtig landschap (heerlijke ochtendzon die zondag) fluks omhoog. Stukken tot 15% maar doorgaans tussen de 8 à 10% bergop. Op de top bij het kerkplein viel mijn oog ook op het WO II-herdenkingsmonument waarin de Amerikaans-Belgische vriendschap bekrachtigd staat.

Parachutegewijs aan ‘slechts’ 58 km/u

Monument ter ere van de Amerikaanse paracommando's zowaar dat mij inspireerde om parachutegewijs naar beneden te duiken langs de andere kant van de 'berg'. De vriespunt-temperatuur zorgde er wel voor dat ik het hoofd voldoende koel hield om zeker in de bochtenrijke afdaling géén risico te nemen. Een maximale daalsnelheid van 'slechts' 58 km/u zag ik even later op mijn GPS-scherm. Opgepast dat je niet pardoes door rijdt naar Stavelot. In een bocht naar links gaat het parcours immers rechtdoor, een nog iets smallere weg in richting Hénomont. In de winter niet altijd toegankelijk vanwege de sneeuw. Maar eind februari zag ik enkel langs de boorden van de weg nog wat restsneeuw. De weg - steil omhoog alweer - was goed berijdbaar. Helemaal warm gedraaid bereikte ik de top waar enkele huizen dus dat dorp vormen. Linksaf de bredere asfaltweg op zette ik koers naar Stavelot. Ook hier weer een technische, felle afzink op het einde. Met het zout nog op de weg, geen gekke toeren uithalend. In mei zal er van ijs natuurlijk géén sprake meer zijn.

860 hoogtemeters in minder dan 35 km

Net voordat je linksaf de huizenrij van zuidelijk Stavelot binnenrijdt, moet je een haakse bocht naar rechts nemen. Op die manier ontwijken we de 'bewoonde wereld' en volgde een prachtige natuurweg, op zeker ogenblik ook naast zo'n typische torenhoge rotswand met links majestueus uitzicht over de vallei richting Malmédy. Ik stak de autosnelweg richting Luxemburg of Verviers (al naargelang) over in Villers-Beaumont en bereikte zo Bellevaux. In minder dan 35 km heb ik zowaar 860 hoogtemeters verteerd. Ter vergelijking: tegen dat ik het parcours in de buurt van Hinderhausen/Commanster verlaat zullen er nog maar 400 hoogtemeters bijkomen. Anders gezegd, een keer we ons in die Oostkantons bevinden blijft de weg wel op en neer gaan, maar zijn de lange en steile beklimmingen achter de rug.

Genieten van Vennbahn en … reeën!

De Vennbahn bijvoorbeeld, die we afwisselend nemen tussen Waimes en St.-Vith is een heerlijke en exclusieve fietsersweg. Wel uitkijken bij alle oversteekplaatsen, waar een soort barrière ervoor zorgt dat je er wel netjes door kunt, maar wel mits kleine slalombeweging. Doordat we die Vennbahn slechts afwisselend gebruiken (twee keer in feite) blijft het parcours lekker variëren. Ik genoot alvast van dat bruggetje waar ik de Amblève overstak. Ergens tussen Ondenval en Iveldingen. Maar hét nature moment moest toen nog komen. Ik was alweer de autosnelweg overgestoken nabij Rodt wanneer ik midden het veenwoud tussen de reeën blijk te fietsen. Ze huppelden letterlijk voor mijn fiets de weg over, hun grijsbruine wintervacht met sneeuwwit - best grappig - achterwerk! Omdat de benen nog in winter-rodage waren, kwam het keerpunt waar ik het parcours moest verlaten behoorlijk op tijd. Niet vergeten dat er gisteren ook ruim vijf uur in het zadel werd gemountainbiket voor wat het LCMT-mtb aspect betreft. Dat en een acute rugpijn (wordt zaak om die te verhelpen de komende weken!) maakte dat ik na iets meer dan drie uur fietsen terug aankwam bij mijn wagen in Vielsalm. Een flink stuk wijzer én enthousiast over dit deel van het parcours dat de LCMT-CYCLO-rijders op 26 mei wacht!

Etappe 2 - L (Cyclo)

Houffalize - Oostkantons - Houffalize
125 km
1806 hoogtemeters

De middenafstand of 'large' van de 2de etappe slaat de Col d'Haussire passage over. We fietsen vanuit Houffalize meteen noordwaarts richting aanknopingspunt met de XL (de Route de Liège volgen dus). De rest van het parcours is volledig identiek aan de XL, zij het dus 36 km korter en 571 hoogtemeters minder te verteren. Na 125 km arriveren we terug in Vielsalm.

Na 40 km: 2,2 km aan 6,1%
Na 45 km: 2,7 km aan 5,2%
Na 58 km: 2 km aan 6,6%

ritprofiel LCMT cyclo etappe 2 large

ETAPPE 2 - M (Cyclo)

Houffalize - Col d'Haussire - Houffalize
94 km
1316 hoogtemeters

De kortste afstand van vandaag bedraagt nog steeds 94,4 km, maar bevat 'slechts' 1316 hoogtemeters. Wel nemen we in de aanvang de Col d'Haussire mee, net als de XL-rijders. Maar in de buurt van Vielsalm laten we het zwaarste gedeelte van vandaag letterlijk links liggen. We steken af naar Gouvy en komen in die buurt terug op het XL parcours.

Beklimming:
Na 28 km: 2,5 km aan 8%

profiel etappe 2 medium

ETAPPE 3 - XL (CYCLO)

Houffalize - Lac de la Haute-Sûre/Wiltz/Clervaux - Houffalize
140 km
2062 hoogtemeters

De derde cyclo-etappe is dan wel de korste, maar daarom niet de minst lastigste. De rit begint meteen met de côte de Saint-Roch, met percentages tot 18% een lastige opener. Via golvende wegen trekken we zuidwaarts richting Strainchamps. Na 72 km gaan we terug het Groothertogdom Luxemburg binnen. Hier worden de beklimmingen wat zwaarder. Via het Lac de la Haute-Sûre gaan we richting Wiltz om hierna een stevige beklimming te trotseren. Via Clervaux keren we dan na 129 km terug naar België om een tiental kilometers later te arriveren in Houffalize.

Na 1km: 1,2km aan 9,1%

Houffalize - Lac de la Haute-Sûre/Wiltz/Clervaux - Houffalize
103 km
1553 hoogtemeters

De derde cyclo-etappe is dan wel de korste, maar daarom niet de minst lastigste. De rit begint meteen met de côte de Saint-Roch, met percentages tot 18% een lastige opener. Via golvende wegen trekken we zuidwaarts richting Groothertogdom Luxemburg. Na 17 km verlaten we het XL-parcours, om na 44 km terug op XL-parcours te fietsen. Hier worden de beklimmingen wat zwaarder. Via het Lac de la Haute-Sûre gaan we richting Wiltz om hierna een stevige beklimming te trotseren. Via Clervaux keren we dan na 93 km terug naar België om een tiental kilometers later te arriveren in Houffalize.

Na 1km: 1,2km aan 9,1%
Na 47km: 5,3km aan 2,6%
Na 65km: 2,6km aan 5,6%
Na 79km: 2,3km aan 5,2%

ETAPPE 3 - M (CYCLO)

Houffalize - Wiltz/Clervaux - Houffalize
74 km
1117 hoogtemeters

De kortste afstand van de laatste dag voor de cyclo-renners bedraagt 74 km, met 1117 hoogtemeters. Dit parcours bevat dezelfde stukken als de eerste dag, maar dan in omgekeerde richting. Een ideaal parcours om op een iets rustigere manier af te sluiten.