Nieuws
Biking Box WK ride: zondag 29 september, beleef zelf JOUW WK wielrennen op de weg op en rond "Klein-Zwitserland"
GROEPSRIT + APERO + BEENHAM + LIVE WK !
Opstart van nieuwe BIKING BOX COMMUNITY
Vzw Biking Events slaat nieuwe wegen in: met onze 1ste social ride op zondag 29 september eerstkomend nodigen we iedereen uit om je eigen WK-ervaring te maximaliseren. Dit vormt tevens de opstart en lancering van onze nieuwe Biking Box Community;
- cfr. echte WK wegwielrennen in Zürich stippelen we hiervoor een circuit uit over 30,9 km voor (minstens) 3 ronden. In Zürich waar Evenepoel en andere Van der Poels om de regenboogtrui gaan strijden bedraagt de omloop 26,9 km. Veel dichter kunnen we dit niet benaderen vanuit Biking Bar Ieper.
- PARCOURS: bevat 2 mooie hellingen met Zwitserse WK-knipoog. De Scherpenberg wordt niet voor niets lokaal ook wel eens "Klein-Zwitserland" genoemd. De korte maar nijdige beklimming kent een iets langere aanloop langs de Zavelaar. En door daar kort nadien de Monteberg aan toe te voegen, voorgeborgte van de beruchte Kemmelberg, krijgen we deze leuke hellingen tot drie maal toe te verwerken.
- Waar verzamelen? Menenstraat 15, hartje Ieper in het Biking Box Fietsbelevingscenter, ook gekend als dé Biking Bar.
- START: 9u stipt, koffie kan vanaf 8u30. Start in groep voor de 1ste ronde. Na de tocht kun je in opperbeste omstandigheden genieten van het WK wielrennen op de weg. Er is ook gelegenheid tot douchen en omkleden in de Biking Bar.
- GA VOOR 3 OF MEER RONDEN: zoals het een WK wielrennen betaamt, fietsen we met de Biking Box Community tijdens deze 1ste social ride (een kennismaking!) een aantal rondjes. Drie om precies te zijn, want we willen tegen goed 12 uur terug binnenkomen in de Biking Bar Ieper, zodat we het grote WK op de weg van nabij kunnen volgen op de 3 grote TV-schermen daar aanwezig. Toch meer ronden rijden? Waarom de 'WK challenge' niet aangaan en om ter meest ronden rijden die zondag? Wie meeste rijdt (Strava ter controle) krijgt een leuke 'speciale prijs'!
- LIVE WK IN BIKING BAR MET NATJE EN DROOGJE: inbegrepen in de 20 EUR inschrijvingsprijs zit een warme beenham (op een broodje) + aperitief of ander gelijkwaardig drankje naar keuze. Onderweg voorzien we ook een bevoorrading (bij elke passage aan de Biking Bar, net voorbij de beroemde Menenpoort).
Meedoen? Schrijf je in via deze LINK. Voorinschrijven wordt beloond met een drinkbidon als souvenir.
DOELSTELLING?
Wat is de achterliggende bedoeling van deze 1ste social ride? Zoals vermeld willen we met Biking Events vzw een nieuwe fietscommunity vanuit Ieper en 'wijde' omgeving opstarten. De eerste social ride is een kennismakingsactiviteit waar enkele échte fietsgepassioneerden de hand reiken naar allen die op zoek zijn naar meer sociale beleving tijdens en na het fietsen. Echter zonder hiervoor meteen lid te moeten worden van de klassieke wielertoeristenclub. Je zal ook een formeel jaarlijks te hernieuwen lidmaatschap kunnen bekomen bij de Biking Box Community, zodat je altijd en overal verzekerd bent tijdens het fietsen. Je zal ook kunnen intekenen op een unieke - momenteel te ontwerpen - en stijlvolle wielertrui die de Biking Box Community een echte identiteit zal verlenen. We hopen deze trui alvast visueel te kunnen voorstellen tijdens en na onze social "WK ride" van 29 september.
Je zal bovenal aan steeds voordelige voorwaarden kunnen deelnemen aan de Biking Box Community fietsactiviteiten die op geregelde tijdstippen (minstens 1 X per maand bij opstart) zullen worden georganiseerd en aangekondigd. We hopen hiermee heel veel nieuwe vriendschappen te kunnen smeden.
Nog vragen? Mail naar info@lcmt.be of bel naar 0475/34 02 05 of 0477/59 23 82
Unieke en zeer stijlrijke Poppy-Graveltour-trui!
In deze kerstperiode beginnen velen onder ons stilletjes de fietsdromen en -ambities voor volgend seizoen uit te stippelen. De LCMT-new style anno 2024 wordt dus een graveltour: In Flanders Fields en met op de slotdag een portie historische kasseizones uit de Hel van het Noorden als toetje. Dagelijks 2 gechronometreerde zones worden later bekend gemaakt voor degenen die kicken op een vleugje competitie. Maar ook en vooral het unieke en zeer stijlrijke herinneringsshirt, de Poppy-Graveltour-trui - inbegrepen in uw inschrijvingspakket! - spreekt misschien tot de verbeelding? Bekijk hier het voorlopige ontwerp en weet dat je op de rugzijde (schouderhoogte) je eigen VOORNAAM + NAAM (of 'roepnaam' zo je wil) op gedrukt krijgt.
Lid van een eigen wielerclub? Misschien kun je met jouw clubvrienden het eigen club-logo aan ons bezorgen? Dan komt dit eveneens op de zijpanden, zodat het shirt helemaal gepersonaliseerd zal zijn.
Inmiddels zijn we volop bezig met het herbevestigen van en zoeken naar (nieuwe) sponsorpartners. In de goodiebag zal er sowieso heel wat 'lekkers' en 'interessants' zitten. Nu inschrijven loont, want tot half januari (Velofollies) aan voordeeltarief!
Datum en inschrijvingsmodaliteiten liggen nu definitief vast: 24 - 26 mei 2024
Na overleg met de lokale Ieperse hotels en de Stad Ieper ligt de organisatiedatum van de eerste Flanders Fields Gravel Tour nu definitief vast. Vrijdag 24 mei wordt het startschot gegeven voor de driedaagse graveltour. Een weekdag, dat beseffen we. Maar wel een weekend eind mei waarin voldoende verblijfscapaciteit voor de deelnemers kan gegarandeerd worden. En voldoende speelruimte in het sowieso al druk toeristische Ieper om tijdens dat weekend deze Flanders Fields Gravel Tour netjes in te planten.
Wie echt kickt op gravelfietsen en wie de sportieve uitdaging ook ten volle wil aangaan, zal hopelijk wel 1 of 2 dagjes verlof op het werk kunnen bekomen om er al op vrijdag bij te zijn voor de openingsetappe. Voor wie dat niet kan of niet ziet zitten, behouden we de weekend-formule. Beide zijn dus mogelijk en altijd met inbegrip van het unieke en gepersonaliseerde Poppy-Flanders Fields Gravel-wielershirt winkelwaarde 79 EUR). Enige verschil wordt de eveneens te bemachtigen herdenkingsmedaille. Hiervoor moet je effectief 3 dagen aan de start staan.
Noteer dat tevens 10 EUR van uw deelname naar een Make Peace Not War-geselecteerd goed doel zal gaan. Later meer daarover.
In eerste instantie bedraagt de inschrijvingsprijs (exclusief apart door u te boeken logement) 199 EUR voor de 3-daagse (met goodiebag, herdenkingsmedaille, wielertrui en uiteraard de full package service tijdens en na de etappes, conform wat ook in de LCMT gebruikelijk was). Vroegboeken loont, want na 24 januari komt er 10 EUR bij.
Weekend only? Kan voor slechts 139 EUR, eveneens met inbegrip van het wielershirt dat dus al een waarde van 79 EUR vertegenwoordigt.
Inschrijvingen openen op 11 november. Gebruik de juiste link, hetzij hierboven, hetzij via www.flandersfieldsgraveltour.bike
We zijn nog bezig met het updaten van www.lcmt.be maar weet dat alle meest up-to-date info op de flandersfieldsgraveltour.bike website te vinden is.
Logeren tijdens LCMT? 3 mogelijkheden via ons: Jeugdherberg Bevercé, Daft Hotel en My Hotel !
De komende LCMT-mountainbikevakantie zoals we het in 2023 zullen benoemen biedt alvast opnieuw directe mogelijkheid tot én inschrijven voor de MTB-beleving én logeren. We hebben intussen akkoorden met 3 accommodaties.
Enerzijds en direct via ons te boeken: de Jeugdherberg van Bevercé (Malmédy), aan 60 EUR per nacht (2 nachten min. eventueel ook al avond voordien met avondmaal telkens). Intussen mail gekregen dat er extra kamers beschikbaar komen in de jeugdherberg! Wens je ander type logement? Zie hieronder.
Anderzijds bieden we ook direct logement via 2 leuke en kwalitatieve hotels: het Daft Hotel (klik op de link voor logement van 19 tot en met 21 mei). Wil je logeren met avond voordien (18 mei aankomen), dan klik je op deze link.
Verder deelt DAFT-Hotel volgende info mee:
Dit zijn de voorwaarden:
- Double room: 170 €
- Family room: vanaf 247 € voor 2 volw en 2 kids (prijs varieert als er bv 4 volw hier slapen)
- Single room: 140 €
- Glamping tenten: 260 € voor 4 volw.
DAFT-hotel vermeldt nog: "Al onze prijzen zijn inclusief
- ontbijt
- toegang tot wellness tijdens publieke uren (van 8u - 11u of van 13u30 tot 19u) - privatisatie mogelijk op aanvraag
- excl city tax: 2,5 € / pp / nacht
- minimum 2 nachten
Voor de catering werken we nog diverse formules uit, w.o. mogelijkheid tot BBQ-pakketten. Er is ook een pop-up restaurant ter plaatse (details krijg je later). Er is ook een vlakbij gelegen pizzeria. Je mag deze pizza's eventueel ook afhalen en in DAFT-hotel eten. We zijn zeer flexibel op dat vlak."
Eveneens is er een deal met MY HOTEL, waar je een 2-persoonskamer voor 2 nachten (momenteel dus voorzien van 19 tot en met 21 mei) kunt boeken aan 254 EUR per persoon (2 nachten), half pension! Dit gaat om een gloednieuwe accommodatie. Hoe boeken? Mail sturen naar:
reception@myhotel.be en vermeld de promo code 19-21/05 LCMT. Op dat moment geniet je van het voordeeltarief! Wel goed aangeven dat je HALF-PENSION wenst!
LCMT mountainbike vakantie 2023
« Oui, non, oui, non, oui, non, oui, NON... » (= recente communicatie met gemeentelijke overheden Spa, Stavelot en Malmedy)
LCMT terug naar de ‘roots’: gezellig samen voor, tijdens en na genieten van mountainbiken + dan toch Hemelvaartweekend 19-21 mei
Concept wordt meer ‘fietsvakantie’ dan ‘evenement’ of ‘wedstrijd’
De spreekwoordelijke incasseringsdrempel vanuit finaal onwillige lokale Waalse overheden is nu echt overschreden. De laatste NEEN (uitleg zie verder) verplicht de LCMT tot een directe en radicale koerswijziging.
Concreet beslist de LCMT-organisatie vandaag, in de eerste plaats ten behoeve van wie zijn LCMT al heeft gepland en voor ieder die hierna ook nog wil ingaan op ons ‘kwalitatieve back to basics’-aanbod zijnde:
mét HEMELVAART (19-20-21 mei ’23) driedaags all-in MTB-arrangement vanuit Malmedy.
- of u kiest volledig vrij voor een eigen alternatief logement.
- Of u gaat in op ons aanbod in één van de twee voor LCMT vastgelegde verblijfsaccommodaties: hetzij half pension vanuit de Jeugdherberg in Bevercé, hetzij eveneens half pension vanuit DAFT-hotel.
Alles samen is er plaats voor maximaal 120 mountainbike-liefhebbers die zo alsnog de 3 door ons uitgewerkte – prachtige – etappes (telkens in 3 afstandsversies, XL – large – medium) kunnen rijden.
Op GPS of onder begeleiding van ervaren MTB-gidsen (max. 15 bikers samen). Geen massa-start, wel dagelijkse vrije start met een marge van een klein uur tussen de eerste en laatste vertrekkers.
U krijgt een dagelijks startpakket (repen, sportdrank) + onderweg alle bevoorradingen + technische support + verzekering tegen ongevallen.
- Het logement in een van beide accommodaties kan via Biking Events worden geregeld. Zie hiervoor het on-line formulier (link) om uw keuze te maken.
- DAFT-hotel is qua comfort vanzelfsprekend hoger in te schatten en dus ook wel wat duurder dan de Jeugdherberg. Tegen 20 februari krijgen we concrete prijsformule voor dit arrangement. Vanaf dan krijgt elke nu al ingeschreven LCMT-deelnemer prioritaire voorrang om hierop in te gaan.
- Wens jij toch elders te logeren of had je al elders iets geboekt? Geen probleem, je blijft welkom om ons te vervoegen bij de dagelijkse startmomenten: ofwel aan de Jeugdherberg, ofwel in DAFT-hotel, waar je drinkbidons kunt vullen, ook nog dagelijks de papieren routemap zult ontvangen en al of niet kunt aansluiten bij een door ons te begeleiden groepje. Ook de bike-wash zal op beide lokaties beschikbaar zijn voor ieder die de LCMT-etappes komt meefietsen.
- Je wenst NIET in te gaan op dit aanbod? Bekijk de 3 andere voorstellen onderaan deze nieuwsbrief, w.o. tevens de terugbetalingsmodaliteiten.
WAAROM DEZE KOERSWIJZIGING ?
Maar nu de feiten: er was al de eind januari opduikende datumproblematiek met Malmedy. Ondanks eerder toegezegd gemeentelijk akkoord vernemen we nu plots dat zelfs eenmalig verhuizen naar het Pinksterweekend geen oplossing is wegens toch nog te veel hinder door de vele geplande wegenwerken alsook ontoegankelijkheid van de sporthal in Malmedy. De weliswaar goedmenende sportschepen put zich uit in de verontschuldigingen (“mille excuses” – « Je sais que je te mets fort dans l'embarras et j'en suis vraiment désolé. » (* wie het wenst kan het mailverkeer dat we hebben ontvangen gerust eens nalezen, maar we houden het bij deze twee quotes)).
We willen nog steeds geloven dat deze goedmenende mens al zijn gewicht in de schaal heeft geworpen om de LCMT in Malmedy te laten plaatsvinden (“J'ai défendu l'événement car sportivement cela était un vrai plus, mais la réalité de terrain, des services et des travaux font que malgré tout, cela ne sera pas possible. »)
Spijtig genoeg leverde dit achteraf gezien vooral veel tijdverlies en verspilde energie op.
Vraag ons niet waarom, maar een ‘bienvenu’ (welkom) -gevoel missen wij al langer in de Ardennen, telkens we waar dan ook aankloppen om het nochtans bewezen succesvolle LCMT-format ergens neer te planten. Sinds 2017 rezen er om de haverklap problemen omtrent toelatingen, met covid als toetje. In 2022 bleek de LCMT dan voorbij de pandemie ondanks geschreven (!) principe-akkoorden toch niet terecht te kunnen in Spa (“Oui, non, oui, non”) en bij de oktober-aanvraag voor ’23 evenmin in Stavelot (“Oui, non…”). Zodoende werd afgelopen najaar al veel tijd verloren alvorens we de nieuwe LCMT-pleisterplaats durfden aankondigen.
Qua parcoursvoorbereiding en toeristische uitstraling leek Malmedy plots dé oplossing. In de laatste week van december zette het stadsbestuur hiervoor het licht op groen tijdens een persoonlijk onderhoud ter plaatse. Op dat moment zonder enige kanttekening of opschortende voorwaarden. Ja, er moest wel nog een technische vergadering rond het aspect verkeersveiligheid met de lokale politie volgen. Ergens in februari, pas de problème quoi. Als deze woorden van de bevoegde schepen zelf komen, ben je geneigd om dat als bindend te bestempelen. We beslisten dan ook om de inschrijvingen eindeijk te heropenen. Langer wachten kon eenvoudigweg niet, wil je tegen pakweg februari-maart weten waar je als meerdaagse organisatie aan toe bent. We voelden ook de druk van het deelnemersveld dat stilaan popelde om terug in te schrijven. En neen, het almaar opschuiven van de opening der inschrijvingen lag toen al lang niet meer aan de nieuwe boekingsmodule. Wel aan het plotse ‘non’ van Stavelot en het langdurig moeten zoeken naar een nieuwe bestemming. Malmedy dus. Vlakbij Stavelot en zo alvast niet al te veel herwerken van de reeds voorbereide etappekaarten.
Helaas achterhaalde de realiteit ons nu tot twee keer toe. Eind januari doken er opnieuw problemen op: de in mei geplande wegen- en andere werken alsook een gymnastiektoernooi en naar verluidt “te veel andere evenementen dat weekend” verjoegen de LCMT uit het aangevraagde Hemelvaartweekend. Maar de schepen had verlossend nieuws: Pinksteren zou wel OK zijn voor de gemeente. We dienden per kerende alle aanvragen opnieuw in bij de omringende gemeentes en de bevoegde diensten voor Natuur en Bos. Net klaar hiermee werd de ultieme bom in onze mailbox gedropt, vergezeld alweer van oprechte verontschuldigingen en talrijke spijtbetuigingen dat het toch niet zal gaan om de LCMT als sportmanifestatie voor pakweg 300 deelnemers vanuit de sporthal goed te keuren. En dat er géén openingen meer zijn om voor deze lente een oplossing te vinden. Pas de LCMT à Malmédy donc. Point final. Tenzij : er is geen enkele toestemming vanwege de gemeente nodig om een driedaagse fietsvakantie te organiseren. Antwoord van de schepen: “Dans cette formule, il n'y a pas de problème. Il n'y a pas d'autorisation à avoir de la commune sauf respecter le code de la route et le code forestier. »
In de voorbije dagen werden onze aangevraagde MTB- parcours al goed bevonden door de bevoegde diensten voor Natuur en Bos, zeker tijdens Hemelvaart. Want voor Pinksteren duiken alweer overlappende problemen op met andere evenementen in de omgeving, toch zeker voor etappe 2. Met Hemelvaart kunnen we echter zonder hinder overal ‘biken’ waar we hebben aangegeven te willen passeren. Wel zullen er géén pijltjes worden uitgezet, wordt op GPS of met gidsbegeleiding gefietst, want géén event, wel een mountainbike-vakantie!
Het is een ultieme oplossing die wij vooral aanreiken ten behoeve van al wie nu reeds zijn zinnen had gezet op terug 3 heerlijke MTB-dagen in de Ardennen in mei. Met ons weliswaar iets kleinere organisatie-team blijven wij ons dus 100% engageren voor het garanderen van een all-in MTB-arrangement, weliswaar zonder competitie-allure. Maar door terug te grijpen naar opnieuw het inclusieve logement-aanbod en dus ook een gezamenlijke beleving voor én na de ritten, blijven we het LCMT-DNA getrouw.
FRUSTRATIES BIJ ZOVEEL ONWIL LEIDEN TOT NIEUW INZICHT ROND ARDENNEN BIKEN + FLANDERS FIELDS GRAVEL-ALTERNATIEF EVENEMENT EIND AUGUSTUS
We moeten de realiteit in post-covid tijden onder ogen zien. Een grote LCMT met alle toeters en bellen plus wedstrijdformule organiseren kan enkel nog indien er zoals met Vayamundo in Houffalize 1 groot hotel is waar 80 tot 90% van de deelnemers in terecht kan. Diverse pogingen om de LCMT in Spa, Stavelot of Malmédy een nieuwe toekomst te geven volgens het vroegere vertrouwde concept hebben niet tot een vruchtbaar resultaat geleid. Behalve veel bloed, zweet en tranen van frustratie.
Nu er in onze thuisbasis, de Westhoek en Ieper, wél animo en overheidssympathie aanwezig is voor de nieuwe geplande 3-daagse Flanders Fields Gravel Tour (www.flandersfieldsgraveltour.bike website en programma in volle opmaak), spreekt het voor zich dat we met ons team de event-focus in “eigen streek” zullen leggen. Op naar een LCMT-Flanders Fields model dus, te lanceren eind augustus!
Ondanks alles houden we nog steeds van de Ardennen en haar prachtige MTB-landschappen. Maar soms moet je de realiteit onder ogen zien. Er blijft maar 1 goed verhaal over daar. Met name een terugkeer naar het sociaal bindende gebeuren met tevens na de etappes onderlinge gezelligheid en ‘samenzijn’ rond de logeerplaats. Dit alles, met oog voor kleinschaligheid en veel onderling persoonlijk contact maakt essentieel deel uit van ons LCMT-DNA. Samen eten en drinken, napraten bij een gezellig glas, tesamen toekijken hoe de fietsen voor de volgende dag worden klaar gezet of schoon gemaakt. Misschien een kampvuur op de glamping van het DAFT-hotel… Kortom, de LCMT als gezamenlijke beleving, zowel voor, tijdens als na de feitelijke MTB-etappes.
VIER KEUZE-OPTIES !
Nu er al zo veel voorbereidend werk is gebeurd, inclusief goedkeuringen bekomen voor de bospassages, willen we iedereen die al was ingeschreven dus volgende vrije keuze uit 4 opties aanbieden:
- Je komt meefietsen tijdens de nu voorgestelde ‘fietsvakantie’ driedaagse met Hemelvaart. Wij zorgen als vanouds voor alles inclusief een leuk souvenir voor wie de 3 etappes weet te volbrengen. Maar alle wedstrijdgebonden elementen alsook de bewegwijzering moeten we schrappen. Met GPS-tracks en de keuze om met onze mountainbike-fietsgidsen mee te gaan (groepjes van 10 à 15 zijn mogelijk) wordt het evenzeer genieten van de etappes waarin we reeds zoveel werk hadden gestoken.
- Je voegt via het online-formulier (zie link) jouw logement-voorkeur toe aan je inschrijving, indien je nog niet zelf elders iets had geboekt! Ofwel in DAFT-hotel, ofwel in Jeugdherberg. Iedere reeds ingeschreven deelnemer krijgt link naar inschrijvingsmodule voor dat logement. Wie al ander logement elders heeft, blijft sowieso welkom en kan binnen de mate van het mogelijke ook ’s avonds bij ons aanschuiven voor het diner.
- Wat met meerprijs van wie voor de chrono had ingeschreven? U kan dit extra bedrag ofwel recupereren of als kortingbon gebruiken voor drankjes in onze après-bike tent na afloop van elke LCMT-etappe.
- Je kiest voor GRATIS overzetting van jouw LCMT-2023-ticket naar de nieuwe Flanders Fields Gravel Tour van 25 tot en met 27 augustus 2023 vanuit Ieper (waar we wél al zeker zijn dat lokale overheden 100% meegaan in dit project, hier géén risico meer op afstel)
- Je wenst een zo ruim mogelijke terugbetaling van je inschrijvingsgeld en vraagt hiervoor het terugbetalingsformulier aan. Een minimale administratieve afhouding van 15 EUR is het enige waarvoor wij uw begrip vragen, gezien alle gedane kosten, alsook de effectieve commissie die online betaling nu eenmaal met zich meebrengt.
- Je vraagt overzetting naar een nieuwe LCMT in 2024, al kunnen wij vandaag nog niets garanderen omtrent het al of niet terugkeren naar de evenement/wedstrijdformule. Malmédy dan toch? Of een geheel nieuwe locatie? Of een terugkeer naar Houffalize (mocht hotel Vayamundo dit opnieuw zien zitten?). Bij deze 4de optie garanderen wij 90% terugbetaling van het door u reeds gestorte bedrag indien we ook in 2024 niet zouden slagen in het tijdig vastleggen van gegarandeerde akkoorden met lokale overheden alsook in tweede instantie met eventuele verblijfsaccommodatie. Ook dan blijft het gratis overzetten naar bv. de Flanders Fields Gravel Tour 2024 of terug een LCMT-MTB-vakantie (zie huidige formule) mogelijk. Je stelt je beslissing dus uit omtrent al of niet recupereren van het betaalde inschrijvingsbedrag en kijkt even de kat uit de boom.
Elke deelnemer die reeds ingeschreven is krijgt bovenstaande keuze + aan te duiden logementmogelijkheid in een online-keuzeformulier doorgemaild. U hoeft dus nu geen e-mail te verzenden, want dat zorgt alleen maar voor nog meer overload in de mailbox en vergroot de kans op mislopen van uw mail bij ons.
Er wordt eveneens een direct te boeken logementpakket via het online inschrijvingsformulier gelanceerd. We wachten nu nog even met dit laatste te openen omdat het DAFT-hotel nog een exacte kostprijsberekening op maat zal overmaken. Wordt tegen 20 februari verwacht. Het zou in totaal om een kleine 80 bedden gaan, zowel in kamers als in sfeervolle glampings. Daarnaast beschikken we nu al over 36 bedden in de Jeugdherberg ‘Hautes Fagnes’ in Bevercé (Malmédy). En intussen hebben we ook met My Hotel (in Malmedy) een akkoord om jullie daar logement aan te bieden (zie alles over logement in specifiek nieuwsbericht hierboven).
*********************************************************************************************************************************
MIJN PERSOONLIJKE IMPRESSIES (voor wie ze wil kennen…)
Ik kan niet anders dan met een persoonlijke noot besluiten. Toen mijn echtgenote en ik in 1999 de allereerste LCMT op het getouw zetten, werden we als moedige pioniers bestempeld.
In NEGEN dagen vanuit Nederlands Limburg, door de Ardennen naar finaal het strand van de Noordzee. Een heuse onderneming, du jamais vu in ‘de Lage Landen’ toen. We oogstten flink wat media-aandacht, zelfs van regionale en nationale televisie- en radiozenders. Ook Knack wijdde er een reportage aan, omdat men toen mountainbike als nieuwe life-style in de gaten had gekregen. Ik realiseerde, zelf aanvankelijk nog als actief beroepswielerjournalist, één van mijn levensdromen: mensen op de fiets krijgen en hen dezelfde diepe geluksgevoelens laten ontdekken die ikzelf, born to be a cyclist, altijd heb weten te vinden. Het was mij om meer dan de endorfines of dopamines te doen. Fietsen is én afzien én je grenzen verleggen. Mountainbiken doet daar nog een schepje bovenop, vooral door het directe contact met een vaak overweldigende natuur. En binnen LCMT-context zag ik altijd zorgvuldig toe op de toegevoegde waarde van het samen op pad gaan, het samen delen van al die ervaringen en kicks, ook tijdens een La Chouffe-après-bike moment (heldenverhalen “pro mille” ). Inderdaad, de vele avonden in Houffalize, al die jaren, na weer eens een geslaagde en voor iedereen uitputtende LCMT-etappe, zullen mij altijd bij blijven. Ik werd te pas en al eens te onpas door menig deelnemer aangesproken. Een vraagje hier, een inlichting daar… Dikwijls tevens resulterend in een aangename babbel waarin de desbetreffende deelnemer alras voor mij géén nummer meer was, maar een herkenbaar gezicht (soms nogmaals jaren later).
Ik heb LCMT-deelnemers mogen begroeten in mijn nieuwe, sinds 2019 gestarte Ieperse Biking Box fietsbar. Soms duurde het even vooraleer de klant-bezoeker door had dat IK het was, dé man van den LCMT )! En ik dan even in mijn geheugen graven: naam + gezicht... meestal kon ik de persoon wel weer plaatsen. En haalden we herinneringen op aan een editie uit 2015, 2008 of zelfs 1999 !
1999! Een eerste keer op pad met een 110-koppig peloton, allen evenzeer door avontuur aangedreven mountainbike-fanaten. Om dan enkele jaren later te vervellen tot de gekende populaire 4-daagse in en rond de hiervoor zeer geschikte hotelaccommodatie van Ol Fosse d’Outh in het mekka van het mountainbiken, Houffalize. We voegden daar gedurende bijna 10 jaar nog de evenzeer populaire zomer-Houffamarathon aan toe. Later bleven mijn vrouw en ik niet van tegenslagen of veranderende trends gespaard. We pasten niettemin met succes de formule aan. Speelden in op de nieuwe, meer op comfort gestelde behoeften van het deelnemersveld (geen valiezengesleur meer, geen bagagetransporten, alles vanuit 1 locatie maar steeds met 3 toffe en originele lusritten). De CYCLO op de weg, met COMBI en andere formules werkten dit plaatje feilloos af. Zeker vanaf 2015 groeiden we opnieuw en elke editie oogde goed bezet zoniet volzet. Iedereen keerde tevreden naar huis. En kwam dikwijls het jaar nadien of enkele jaren later graag nog eens terug. Onze drive om verder te doen was al die tijd de appreciatie en dankbaarheid van onze deelnemers. Want het organiseren van zo’n topweekend kostte handenvol energie en ging privé dikwlijls ten koste van gezins-quality time.
Toen kwam corona. Net tevoren hadden we een andere nekslag moeten incasseren: het hotel waar LCMT wel mee vergroeid leek gaf vanaf 2018 geheel onverwacht te kennen dat het na een grondige renovatie liever een ander niet-MTB publiek wou tijdens dat sowieso al populaire toeristische weekend in mei.
Net voor de corona-uitbraak hadden we mits enige speurwerk een geschreven akkoord gesloten met de Stad Spa om vanaf 2021 samen met een aantal grote hotels aldaar een nieuwe LCMT-uitvalsbasis uit te bouwen. Voor de vele trouwe deelnemers ook eens een nieuwe bike-omgeving, zo mogelijk nog verrassender, schoner, uitdagender? Corona dwarsboomde tot twee keer toe onze plannen en zorgde voor financiële zorgen op de koop toe (want géén overheidssteun of compensatiemaatregelen voor deze vzw): de laatste editie in Houffalize (toen al naar het voetbalveld verdreven) ging de pandemie-mist in.
Een jaar later idem met Spa. Wanneer het virus stilaan begon te wijken, dachten we anno 2022 opnieuw te kunnen starten vanuit Spa. Een vol huis (want veel inschrijvingen mee genomen en een pak nieuwe deelnemers die erbij kwamen), tot Spa volkomen onverwacht en wel héél laat (minder dan 3 maanden voor de start) zijn staart in trok. Zogezegd een formulier niet op de juiste datum correct ingevuld ontvangen, spijts eerdere versies weken van tevoren wel degelijk correct waren ingediend en we door thuis werkende stadsambtenaren geen kans kregen om het dossier ter plaatse toe te lichten of eventueel verder in orde te brengen. Zelfs al reed ik er in putje winter naartoe (= 600 km… eveneens om dan al wat accommodaties te regelen), we geraakten het stadhuis letterlijk niet binnen (covid-maatregelen). Formulier onvolledig ingevuld?? Drogredenen, zo bleek achteraf. Het lokale diensthoofd Toerisme sprak mij letterlijk aan met de woorden: “Ce formulaire des cons” Het was echt politieke onwil om het LCMT-evenement daar te ontvangen. Spa misliep zo in elk geval een pak toerisme-inkomsten (reken op 800 logeerders gedurende minstens 2, vaak 3 nachten en het verteer op de terrasjes na de ritten…).
Die almaar stuggere NON-houding vanwege gemeentelijke overheden vis-à-vis fietsevenementen genre LCMT roept vragen op. Naar de echte redenen tasten we in het duister en als ik al vermoedens heb, dan zal ik die voorlopig niet publiekelijk uitspreken. Dat ik in april ’22 (!) met Stavelot in extremis een oplossing tevoorschijn toverde om een anders hopeloze zaak van de ondergang te redden was uitstel van executie. Nochtans klonk het tijdens de debriefing met het stadsbestuur tijdens de maand juni enkel dat we voor 2023 wel best iets vroeger onze aanvraag konden indienen. Maar die nieuwe aanvraag botste in Stavelot op dovemansoren. Tot we begin december droogweg via e-mail vernamen: non, er is geen plaats voor een LCMT op de activiteitenkalender van Stavelot.
We moesten de aangekondigde heropening der inschrijvingen uitstellen. Ja, er werd volop gewerkt aan een nieuwe boekingsmodule met het oog op nog professioneler verwerken van inschrijvingen. Maar dat was niet de werkelijke reden van het uitstel. We beslisten op dat moment een laatste poging te wagen en klopten aan bij Malmedy. Maar dat verhaal ken je.
Hadden we na het ‘NON’ van Stavelot al de 23ste LCMT-editie moeten afblazen? Misschien. Maar ik weiger sinds al die corona-tegenslagen in mijn events- en toerisme-ondernemingen nog meer dan vroeger om zomaar de handdoek te gooien. Ik wilde terwille van het LCMT-publiek tot het uiterste strijden voor overleven. Al ware het de laatste keer, een niet eens lastige parcoursverhuizing naar het naburige Malmedy bestempelde ik zelfs als een verbetering: aantrekkelijke toeristische plaats, meer logement mogelijk dan in Stavelot…
Intussen eist het Biking Box Fietsbelevingscenter in Ieper evenzeer al mijn aandacht op. Ook daar heb ik mij na 2 virus-rampjaren bij momenten met de moed der wanhoop uit de miserie gevochten. Om dan tijdens de huidige winter enerzijds blij te zijn met de grondige renovatiewerken aan het Biking Box- (huur)pand, maar anderzijds klassieke ‘verbouwingskopzorgen en stress’ te ondergaan wegens het maar niet opschieten der werken. Als de Biking Box maar op tijd klaar geraakt voor het nieuwe (fiets-) toeristische seizoen!
Temidden al die zorgen heeft het aanhoudend negatief beoordelen van het LCMT-project door sommige lokale Waalse overheden mij doen inzien: het is zinloos om kost wat kost te proberen te behouden wat ginds door mensen met macht en invloed blijkbaar niet (meer) gewenst is.
Bijna een kwart eeuw heb ik me ingezet om fietsen en in het bijzonder mountainbiken in harmonie met de natuur in dit land te promoten en ook mogelijk te maken. Maar net als wat er al jaren rond de bouw van nieuwe voetbalstadions in dit land blijft sputteren, is het de jongste jaren qua goodwill en medewerking van bepaalde (Waalse) overheden stilaan ondoenbaar geworden om nog zoiets als een meerdaagse fietshappening te ‘mogen’ neerzetten. Het is werkelijk ontmoedigend om in dergelijke atmosfeer nog initiatieven te willen nemen. Het voelt als een Don Quichote-gevecht tegen de windmolens aan. En het geeft absoluut géén voldoening meer om op die manier iets te organiseren.
Misschien zeg jij nu tegen mij: “Jij met al jouw ervaring, hoe komt het dan dat je met zulke problemen kampt?”
Mijn antwoord: het evenement op zich, de parcours ontwerpen en uitstekend bewegwijzeren, sponsor-partners en een team van enthousiaste medewerkers bijeen zoeken, kortom de feitelijke organisatie van zo’n LCMT hebben we echt wel in de vingers. En heb ik altijd graag gedaan. Met de nieuwe Flanders Fields Gravel Tour vanuit Ieper zijn we vast plan om dat nogmaals te bewijzen. Maar helaas hebben wij geen zeggenschap over ver afgelegen Ardeense overheden die dit moeten vergunnen. Evenmin kan ik een groot hotel van gedacht doen veranderen als dat plots liever géén LCMT-publiek meer met Hemelvaart wenst te ontvangen. Ook al is dat hotel daarmee uitverkocht!
Misschien vinden we richting 2024 wel een akkoord. Misschien met Malmedy (waar de sportschepen, zich nogmaals verontschuldigend ook letterlijk stelt: “J'ai défendu l'événement car sportivement cela était un vrai plus, mais la réalité de terrain, des services et des travaux (…)”
We zijn nu al bezig met extra hotel(s) om de all-in formule vanuit Malmedy terug mogelijk te maken. Nu al denken we aan een logeercapaciteit van 360 bedden over 3 dichtbij gelegen accommodaties gespreid.
En lukt dat niet? Dan moeten we misschien eens praten met andere vakantieparken of grote hotels in een voor mountainbiken geschikte Ardennen-omgeving? Want misschien zijn er wel nog regio’s in de Ardennen waar ze blij zouden zijn met een paar honderd enthousiaste mountainbikers en/of koersfietsrijders (cyclo…) die gedurende 3 dagen toch ook flink wat toerisme-€’s in het laatje brengen?
Maar voor komende lente lukt dat niet meer. Ik richt me nu liever op projecten (Flanders Fields Gravel Tour & Biking Box-cycletours) waar ik wel enige controle over heb en waarvoor we absoluut willen klaar zijn straks. De jongste weken en maanden veel te veel werk, tijd én geld moeten steken in een 24-jarig geesteskind dat voorlopig een nieuwe wieg of thuis in de Ardennen ontzegd wordt. Iedereen die de LCMT gunstig genegen is mag trouwens mee in de bres springen om de succesformule terug mogelijk te maken. Versterking en verfrissing van het team? Altijd een goed idee!
PRETENTIELOOS SAMEN GENIETEN IN MEI OP DE MOUNTAINBIKE? WHY NOT?
Ten slotte hoop ik, beste mountainbiker/fietsvriend, dat we in mei alsnog met een fijne bende drie dagen fietsplezier kunnen maken. Op een pretentieloze manier, waarbij ikzelf – straks 24 jaar ouder en wijzer dan bij de LCMT-opstart – liefst zelf één van uw groepen kan en mag begeleiden als mountainbike-gids. Niet meer de ‘grote’ organisator/speaker/duivel-doet-al, maar in de natuur op de bike mee met jullie de uitdaging aangaan. En nadien samen genieten, als dat kan. Liever voortaan weer meer uren op de eigen fiets mezelf klaar stomen voor zo’n MTB-etappe met jullie, dan dit almaar groeiende pakket administratie-uren te moeten steken in ‘smekende’ toestemmingendossiers en beslommeringen. Die dan toch niet tot het gewenste resultaat leiden. Ik bespaar u het aantal keren dat ik weer eens een briefomslag met poststempel vanuit de Ardennen met enige bibberangst heb geopend: OEF, weer een toestemming die binnen is. Of, HELL, wat moeten we nou weer veranderen aan het parcours? Wat is er nu weer nog niet volledig ingevuld in hun almaar omslachtiger bureaucratische formulieren (die de jongste jaren ook daar als paddenstoelen uit de grond schieten)?
Op naar een zalige en zorgenvrije fietslente, voor jullie, voor alle medewerkers van het Biking Events/ Box-team, voor mijn gezin en (mag het even?) voor …mezelf.
Kurt Titeca, namens vzw Biking Events
“Opgeven staat niet in mijn wielerwoordenboek, tenzij doorgaan écht zinloos is…”
1ste Flanders Fields Gravel Tour in de maak
Biking Events (sinds 1999 o.m. organisator van LCMT in Ardennen) lanceert een nieuwe fietshappening: de 1ste Flanders Fields Graveltour. Eveneens een driedaagse tour maar nu vanuit de thuisbasis waar ook het eigen Biking Box Fietsbelevingscenter gelegen is: IEPER ! Daarmee zetten we volop in op de vele fietstroeven die de Westhoek te bieden heeft.
De jongste weken werkten we keihard achter de schermen om deze unieke gravel-driedaagse reeds in 2023 mogelijk te maken. In nauwe samenwerking met de Koninklijke Yperse Wielerclub die zelf op 27 augustus in staat voor de internationale UCI-junioreswedstrijd "Route des Géants" presenteren we binnenkort ook officieel dit nieuwe topweekend qua fietsbeleving in Ieper en de Westhoek.
In de Flanders Fields Gravel Tour worden de beproefde succesingrediënten van de LCMT ingepast. Een uitstekend verzorgd all-in arrangement dus, gekoppeld aan de optie om direct logement bij te boeken.
Maximaal 550 deelnemers (naar analogie met de bijna 55.000 namen op de Menenpoort) kunnen een deelnemingsbewijs bemachtigen, van zodra de inschrijvingen geopend worden.
Op de slotdag zal het voor 'locals' uit de streek bovendien mogelijk zijn om louter voor die ene dag in te schrijven (altijd mits inschrijving op voorhand, dus niet meer de dag zelf). En is er de optie om als 'gravel'-fietser in te tekenen op 'Coureur & Entrepreneur', een reeds eerder succesvol beproefd fietsconcept voor fietsende ondernemers die elkaar in koersplunje beter leren kennen. Coureur & Entrepreneur was in 2022 reeds een voltreffer, dan nog louter met een begeleide tocht op de weg. Nu op hetzelfde tijdstip de off-road optie van de Gravel Tour eveneens mogelijk wordt zullen max. 30 tickets van Coureur & Entrepreneur voor de Gravel-portie beschikbaar worden gemaakt.
De Flanders Fields Gravel Tour kun je rijden met gravelfiets, mountainbike of cyclocross-fiets.
De driedaagse Gravel Tour wordt tevens opgenomen op de wielerkalender van Wielerbond Vlaanderen (wie als wielertoerist of renner een vergunning heeft moet dus géén bijkomende verzekering betalen).
In afwachting van de officiële persvoorstelling alsook lancering van de specifieke website zullen we als organisatie nu eerst ijveren voor alle nodige toestemmingen, in het bijzonder voor het parcoursgedeelte dat we o zo graag gedeeltelijk over Noord-Franse wegen willen laten lopen. Wordt dus spoedig vervolgd.
Bestel NU jouw ICONISCHE LCMT-outfit
Bestel nu jouw wielerkledij voor de komende LCMT! KLIK HIER VOOR HET FILMPJE!
Klik hier voor directe toegang tot de webshop om uw shirt, broek, wintervest of... te bestellen!
Geen waardiger aandenken om nadien mee te pronken. De LCMT-webshop bij Bio-Racer staat open tot en met 7 maart! Dezelfde shirts dienen tevens als leiderstruien in de verschillende competitieformats. Maar ook als recreant-fietser wil je natuurlijk graag thuis komen met een van deze iconische en stijlvolle truien. Wie dat wenst kan bovendien opteren voor winterkledij (thermische vesten, lange broeken) of voor net een heel zomerse snit (mouwloos...). Alle bestellingen en betalingen gebeuren rechtstreeks met onze fabrikant, Bio-Racer. Zij zorgen er dan voor dat wij al jullie truien en broeken tijdig ontvangen, zodat je uw pakket in ontvangst kunt nemen bij de startpermanentie op DAG 1 in Spa!
Wie als deelnemer van de 1ste door corona geannuleerde LCMT nog een LCMT-trui had besteld (om te ontvangen bij de start in Spa), hoeft hier uiteraard niets meer te doen. Deze shirts zullen sowieso klaar liggen bij de start.
Op naar de start nu, eind mei in Spa, in ... ICONIC SHIRTS van Bio-Racer en de LCMT !
Parcours presentatie LCMT 2023 (video)
Bekijk de video (link) en bestudeer zowel etappekaarten (alle afstandversies!), hoogteprofielen en de technische fiches (bevoorradingen waar en wanneer etc...)!
Doe zoals Thijs! En keer na 20 jaar terug als duo-rijder met een 20 jaar jongere bike-friend!
- je schrijft jezelf GRATIS in (excl. logies) voor een LCMT-format naar keuze. Dus ofwel terug op MTB, ofwel op de koersfiets... En voor de meest taaie rakkers onder hen bieden we evengoed de triathlon- of duathlon-optie... Je mag ook zelf kiezen voor de dagelijkse kortere afstanden uiteraard!
- MAAR JE BRENGT 1 DUO-PARTNER MEE! En die duo-partner (zoon? dochter? nieuw lief?) is MINSTENS 20 JAAR JONGER!
- Jullie mogen uiteraard de LCMT-ritten SAMEN - wiel in wiel, zij aan zij - fietsen! Of de youngster gaat voor eigen succes en wil zich in een van de competitieformats klasseren.
- SOWIESO MAKEN WE EEN KLASSEMENT! Niet louter gebaseerd op snelheid of pure fietsprestaties, maar wel een puntenklassement voor de 'oldies' (met respect dit laatste, want een 22-jarige LCMT'er in 1999 is vandaag natuurlijk nog altijd topfit)
- PUNTEN-systeem: volle XL-etappe = dagelijks 3 punten, tussenafstand = 2 punten, kortste afstand = 1 punt. Elk teamlid scoort aldus punten. Wie competitieformat aandurft = dagelijks 1 bonuspunt. Wie zich in 1ste helft van het competitie-peloton klasseert nog 1 bonuspunt (per dag). Elk duo kan dus dagelijks 10 punten scoren. Wie de combi of triathlon zou rijden komt alzo op maximaal 40 te verdienen punten.
- BELONING: mooie natura-prijzen op basis van die puntenranking (details volgen nog) en sowieso voor elke deelnemer die de brug 1999-2019 durft te slaan 1 gepersonaliseerd uniek LCMT-wielershirt waarbij je naam & de vermelding "LCMT 1999 I was there & LCMT 2019 I did it again" zal worden vermeld!
Leiderstruien LCMT 2017: MTB, COMBI & TRIATHLON + SOKJES VOOR IEDEREEN!!!
Vergeet ook uw gratis T-shirt-maatopgave niet. Al 300 deelnemers gaven hun maten door op deze LINK
Verder liggen deze prachtige leiderstruien liggen in het verschiet voor de komende LCMT! Bekijk hier de afbeeldingen: MTB - COMBI en Triathlon zijn 'officiële' wedstrijden. Met bijhorende leiderstruien voor algemeen klassementsleider (per dag) en op het einde ook gelijkaardig shirt voor beste master 1, master 2, belofte én 1ste dame!
De MTB-leiderstrui dient ook als inspiratie voor de souvenir-trui (voor allen verkrijgbaar mits bestellen op deze LINK
SNEL ZIJN is de boodschap. Al is er nadien nog mogelijkheid via de webshop. Onthoud: gepersonaliseerd op de rugzijde!!!
WIN2 samen met Telenet nieuwe partners LCMT
Welkom@WIN2 en Welkom@Telenet !!!