LCMT 2023

LCMT 2023

LCMT back to basics 3 daagse mountainbike vakantie

Nieuws

Paasnieuws LCMT holiday

Het ziet er naar uit dat de LCMT-mountainbike holiday een leuke groep van 80 à 100 mountainbike-fanaten bijeen zal brengen. Dat getal hadden we ook voor ogen toen we na de evenementiële problemen in Malmédy moesten terugschakelen naar dit scenario. Zelf heb ik de jongste dagen en weken vol gas moeten geven in voor het Biking Box Fietsbelevingscenter (4 maanden durende renovatie/ dan alles klaar krijgen voor dringende heropening/ dan topweekend met Gent-Wevelgem/ intussen al flink wat te begeleiden fietstours + fietsverhuur…).

Kortom, LCMT moest eventjes wijken maar we laten de voorbereidingen niet los.  Komend paasweekend wordt het uitgestippelde parcours daar nog eens gecontroleerd (na winterperiode). Vanaf 15 april zullen we over definitieve GPX-files beschikken. U zal die doorgestuurd krijgen, uiterlijk 10 dagen vooraf (8 mei ten laatste). Misschien zelfs al op 1 mei.

Iedere deelnemer (ook de nu nog nieuwe aanmeldingen die binnenkomen) zullen hoofdzakelijk via directe nieuwsbrieven op de hoogte gehouden worden van deze LCMT-mountainbike holiday. Op de website zal er dit keer minder verschijnen dan was het een officiële manifestatie of wedstrijd was geweest.

Alle informatie wordt vanuit de optiek van een MTB-holiday gebracht. Een deelnemerslijst als zodanig zal trouwens niet langer gepubliceerd worden, ten einde geen verkeerde indruk op te wekken. De gemeente Malmedy heeft ons wel verzekerd dat deze MTB-vakantieformule géén enkel probleem vormt. Natuurlijk zal er niet gekoerst worden, zijn er dit keer géén seingevers, géén echte groepsstarts. Maar er zal wel een hele leuke vriendschappelijke sfeer hangen. Ook na de ritten kan er in de diverse aangegeven logementen verbroederd worden. De cafetaria van de Jeugdherberg in Bevercé wordt zo’n beetje een LCMT-café ūüėČ. In Daft-hotel en My-hotel zullen gelijkgestemde fietszielen elkaar ook wel vinden (én, beloofd dat wij overal ook eens langskomen na de etappes!).

Concreet vragen we jullie nu wel te antwoorden op onderstaande vragen:

  1. Kies je voor de JEUGDHERBERG_formule? Indien ja, wil dat dan uiterlijk tegen 12 april bevestigen. We hebben al een lijst, maar het kan nooit kwaad om dit dubbel te checken. We moeten immers de aantallen + gevraagde kamers dan definitief vastleggen.
  2. Kies je voor logement in DAFT-hotel of MY-hotel? Wil je dit ook even laten weten, hoewel je voor de rest alles in eigen beheer regelt. Maar zo krijgen wij een idee van de opkomst aldaar.
  3. Heb je al een afstandskeuze gemaakt per dag? XL – L – Medium?
  4. Last but not least: wie zou liefst in 'groep' (dus groepjes onder fietsgids-begeleiding) de etappes af werken? Uiteraard speelt ook de afstandskeuze hierboven dan een rol, zodat we dit georganiseerd krijgen met onze eigen MTB-gidsen. Je kan natuurlijk altijd op eigen houtje eigen groepjes vormen.

Tot slot: elke LCMT-mountainbike holiday deelnemer zal een gedetailleerd programma ontvangen met tijdstippen waarin de - uiteraard - vrije starts kunnen genomen worden + wanneer de bevoorradingsposten onderweg bemand zullen zijn.

We kijken ook voor een kiné-(massage)-team, een depannage-service, mecanicien-service en de klassieke bike-wash die normaliter zal opgesteld staan aan de Jeugdherberg in Bevercé. Omdat het géén 'wedstrijd' of officiële manifestatie is, worden de microfoon-mededelingen beperkt gehouden tot vaste momenten. Zal er in principe géén (luide) muziek gespeeld worden en is er geen sprake van seingevers. In elk geval doen we er alles aan om in een gezellige en kameraadschappelijke sfeer 3 heerlijke mountainbikedagen van te maken!

 

Meer lezen

Logeren tijdens LCMT? 3 mogelijkheden via ons: Jeugdherberg Bevercé, Daft Hotel en My Hotel !

De komende LCMT-mountainbikevakantie zoals we het in 2023 zullen benoemen biedt alvast opnieuw directe mogelijkheid tot én inschrijven voor de MTB-beleving én logeren. We hebben intussen akkoorden met 3 accommodaties.

Enerzijds en direct via ons te boeken: de Jeugdherberg van Bevercé (Malmédy), aan 60 EUR per nacht (2 nachten min. eventueel ook al avond voordien met avondmaal telkens). Intussen mail gekregen dat er extra kamers beschikbaar komen in de jeugdherberg! Wens je ander type logement? Zie hieronder.

Anderzijds bieden we ook direct logement via 2 leuke en kwalitatieve hotels: het Daft Hotel (klik op de link voor logement van 19 tot en met 21 mei). Wil je logeren met avond voordien (18 mei aankomen), dan klik je op deze link.

Verder deelt DAFT-Hotel volgende info mee:

Dit zijn de voorwaarden: 
- Double room: 170 €
- Family room: vanaf 247 € voor 2 volw en 2 kids (prijs varieert als er bv 4 volw hier slapen)
- Single room: 140 € 
- Glamping tenten: 260 € voor 4 volw. 
DAFT-hotel vermeldt nog: "Al onze prijzen zijn inclusief
-  ontbijt 
- toegang tot wellness tijdens publieke uren (van 8u - 11u of van 13u30 tot 19u) - privatisatie mogelijk op aanvraag 
- excl city tax: 2,5 € / pp / nacht 
- minimum 2 nachten 
Voor de catering werken we nog diverse formules uit, w.o. mogelijkheid tot BBQ-pakketten. Er is ook een pop-up restaurant ter plaatse (details krijg je later). Er is ook een vlakbij gelegen pizzeria. Je mag deze pizza's eventueel ook afhalen en in DAFT-hotel eten. We zijn zeer flexibel op dat vlak."

 

Eveneens is er een deal met MY HOTEL, waar je een 2-persoonskamer voor 2 nachten (momenteel dus voorzien van 19 tot en met 21 mei) kunt boeken aan 254 EUR per persoon (2 nachten), half pension! Dit gaat om een gloednieuwe accommodatie. Hoe boeken? Mail sturen naar:

reception@myhotel.be en vermeld de promo code 19-21/05 LCMT. Op dat moment geniet je van het voordeeltarief! Wel goed aangeven dat je HALF-PENSION wenst!

 

 

Meer lezen

LCMT mountainbike vakantie 2023

 

« Oui, non, oui, non, oui, non, oui, NON... » (= recente communicatie met gemeentelijke overheden Spa, Stavelot en Malmedy)

LCMT terug naar de ‘roots’: gezellig samen voor, tijdens en na genieten van mountainbiken +  dan toch Hemelvaartweekend 19-21 mei
Concept wordt meer ‘fietsvakantie’ dan ‘evenement’ of ‘wedstrijd’

 

De spreekwoordelijke incasseringsdrempel vanuit finaal onwillige lokale Waalse overheden is nu echt overschreden. De laatste NEEN (uitleg zie verder) verplicht de LCMT tot een directe en radicale koerswijziging.
Concreet beslist de LCMT-organisatie vandaag, in de eerste plaats ten behoeve van wie zijn LCMT al heeft gepland en voor ieder die hierna ook nog wil ingaan op ons ‘kwalitatieve back to basics’-aanbod zijnde:
mét HEMELVAART (19-20-21 mei ’23) driedaags all-in MTB-arrangement vanuit Malmedy.

  • of u kiest volledig vrij voor een eigen alternatief logement.
  • Of u gaat in op ons aanbod in één van de twee voor LCMT vastgelegde verblijfsaccommodaties: hetzij half pension vanuit de Jeugdherberg in Bevercé, hetzij eveneens half pension vanuit DAFT-hotel.

 
Alles samen is er plaats voor maximaal 120 mountainbike-liefhebbers  die zo alsnog de 3 door ons uitgewerkte – prachtige  – etappes (telkens in 3 afstandsversies, XL – large – medium) kunnen rijden.
Op GPS of onder begeleiding van ervaren MTB-gidsen (max. 15 bikers samen). Geen massa-start, wel dagelijkse vrije start met een marge van een klein uur tussen de eerste en laatste vertrekkers.
U krijgt een dagelijks startpakket (repen, sportdrank) + onderweg alle bevoorradingen + technische support  + verzekering tegen ongevallen.

  • Het logement in een van beide accommodaties kan via Biking Events worden geregeld. Zie hiervoor het on-line formulier (link) om uw keuze te maken.
  • DAFT-hotel is qua comfort vanzelfsprekend hoger in te schatten en dus ook wel wat duurder dan de Jeugdherberg. Tegen 20 februari krijgen we concrete prijsformule voor dit arrangement. Vanaf dan krijgt elke nu al ingeschreven LCMT-deelnemer prioritaire voorrang om hierop in te gaan.
  • Wens jij toch elders te logeren of had je al elders iets geboekt? Geen probleem, je blijft welkom om ons te vervoegen bij de dagelijkse startmomenten: ofwel aan de Jeugdherberg, ofwel in DAFT-hotel, waar je drinkbidons kunt vullen, ook nog dagelijks de papieren routemap zult ontvangen en al of niet kunt aansluiten bij een door ons te begeleiden groepje. Ook de bike-wash zal op beide lokaties beschikbaar zijn voor ieder die de LCMT-etappes komt meefietsen.
  • Je wenst NIET in te gaan op dit aanbod? Bekijk de 3 andere voorstellen onderaan deze nieuwsbrief, w.o. tevens de terugbetalingsmodaliteiten.

 
WAAROM DEZE KOERSWIJZIGING ?
Maar nu de feiten: er was al de eind januari opduikende datumproblematiek met Malmedy. Ondanks eerder toegezegd gemeentelijk akkoord vernemen we nu plots dat zelfs eenmalig verhuizen naar het Pinksterweekend geen oplossing is wegens toch nog te veel hinder door de vele geplande wegenwerken alsook ontoegankelijkheid van de sporthal in Malmedy. De weliswaar goedmenende sportschepen put zich uit in de verontschuldigingen (“mille excuses” – « Je sais que je te mets fort dans l'embarras et j'en suis vraiment désolé. » (* wie het wenst kan het mailverkeer dat we hebben ontvangen gerust eens nalezen, maar we houden het bij deze twee quotes)).
We willen nog steeds geloven dat deze goedmenende mens al zijn gewicht in de schaal heeft geworpen om de LCMT in Malmedy te laten plaatsvinden (“J'ai défendu l'événement car sportivement cela était un vrai plus, mais la réalité de terrain, des services et des travaux font que malgré tout, cela ne sera pas possible. »)
Spijtig genoeg leverde dit achteraf gezien vooral veel tijdverlies en verspilde energie op.
Vraag ons niet waarom, maar een bienvenu’ (welkom) -gevoel missen wij al langer in de Ardennen, telkens we waar dan ook aankloppen om het nochtans bewezen succesvolle LCMT-format ergens neer te planten. Sinds 2017 rezen er om de haverklap problemen omtrent toelatingen, met covid als toetje. In 2022 bleek de LCMT dan voorbij de pandemie ondanks geschreven (!) principe-akkoorden toch niet  terecht te kunnen in Spa (“Oui, non, oui, non”)  en bij de oktober-aanvraag voor ’23 evenmin in Stavelot (“Oui, non…”). Zodoende werd afgelopen najaar al veel tijd verloren alvorens we de nieuwe LCMT-pleisterplaats durfden aankondigen.

Qua parcoursvoorbereiding en toeristische uitstraling leek Malmedy plots dé oplossing. In de laatste week van december zette het stadsbestuur hiervoor het licht op groen tijdens een persoonlijk onderhoud ter plaatse. Op dat moment zonder enige kanttekening of opschortende voorwaarden. Ja, er moest wel nog een technische vergadering rond het aspect verkeersveiligheid met de lokale politie volgen. Ergens in februari, pas de problème quoi. Als deze woorden van de bevoegde schepen zelf komen, ben je geneigd om dat als bindend te bestempelen. We beslisten dan ook om de inschrijvingen eindeijk te heropenen.  Langer wachten kon eenvoudigweg niet, wil je tegen pakweg februari-maart weten waar je als meerdaagse organisatie aan toe bent. We voelden ook de druk van het deelnemersveld dat stilaan popelde om terug in te schrijven. En neen, het almaar opschuiven van de opening der inschrijvingen lag toen al lang niet meer aan de nieuwe boekingsmodule. Wel aan het plotse ‘non’ van Stavelot en het langdurig moeten zoeken naar een nieuwe bestemming. Malmedy dus. Vlakbij Stavelot en zo alvast niet al te veel herwerken van de reeds voorbereide etappekaarten.
Helaas achterhaalde de realiteit ons nu tot twee keer toe. Eind januari doken er opnieuw problemen op: de in mei geplande wegen- en andere werken alsook een gymnastiektoernooi en naar verluidt “te veel andere evenementen dat weekend” verjoegen de LCMT uit het aangevraagde Hemelvaartweekend. Maar de schepen had verlossend nieuws: Pinksteren zou wel OK zijn voor de gemeente. We dienden per kerende alle aanvragen opnieuw in bij de omringende gemeentes en de bevoegde diensten voor Natuur en Bos. Net klaar hiermee werd de ultieme bom in onze mailbox gedropt, vergezeld alweer van oprechte verontschuldigingen en talrijke spijtbetuigingen dat het toch niet zal gaan om de LCMT als sportmanifestatie voor pakweg 300 deelnemers vanuit de sporthal goed te keuren. En dat er géén openingen meer zijn om voor deze lente een oplossing te vinden. Pas de LCMT à Malmédy donc. Point final. Tenzij : er is geen enkele toestemming vanwege de gemeente nodig om een driedaagse fietsvakantie te organiseren. Antwoord van de schepen: “Dans cette formule, il n'y a pas de problème. Il n'y a pas d'autorisation à avoir de la commune sauf respecter le code de la route et le code forestier. »
In de voorbije dagen werden onze aangevraagde MTB- parcours al goed bevonden door de bevoegde diensten voor Natuur en Bos, zeker tijdens Hemelvaart. Want voor Pinksteren duiken alweer overlappende problemen op met andere evenementen in de omgeving, toch zeker voor etappe 2. Met Hemelvaart kunnen we echter zonder hinder overal ‘biken’ waar we hebben aangegeven te willen passeren. Wel zullen er géén pijltjes worden uitgezet, wordt op GPS of met gidsbegeleiding gefietst, want géén event, wel een mountainbike-vakantie!
Het is een ultieme oplossing die wij vooral aanreiken ten behoeve van al wie nu reeds zijn zinnen had gezet op terug 3 heerlijke MTB-dagen in de Ardennen in mei.  Met ons weliswaar iets kleinere organisatie-team blijven wij ons dus 100% engageren voor het garanderen van een all-in MTB-arrangement, weliswaar zonder competitie-allure. Maar door terug te grijpen naar opnieuw het inclusieve logement-aanbod en dus ook een gezamenlijke beleving voor én na de ritten, blijven we het LCMT-DNA getrouw.
 
FRUSTRATIES BIJ ZOVEEL ONWIL LEIDEN TOT NIEUW INZICHT ROND ARDENNEN BIKEN  + FLANDERS FIELDS GRAVEL-ALTERNATIEF EVENEMENT EIND AUGUSTUS
We moeten de realiteit in post-covid tijden onder ogen zien. Een grote LCMT met alle toeters en bellen plus wedstrijdformule organiseren kan enkel nog indien er zoals met Vayamundo in Houffalize 1 groot hotel is waar 80 tot 90%  van de deelnemers in terecht kan. Diverse pogingen om de LCMT in Spa, Stavelot of Malmédy een nieuwe toekomst te geven volgens het vroegere vertrouwde concept hebben niet tot een vruchtbaar resultaat geleid. Behalve veel bloed, zweet en tranen van frustratie.

Nu er in onze thuisbasis, de Westhoek en Ieper, wél animo en overheidssympathie aanwezig is voor de nieuwe geplande 3-daagse Flanders Fields Gravel Tour (www.flandersfieldsgraveltour.bike website en programma in volle opmaak), spreekt het voor zich dat we met ons team de event-focus in “eigen streek” zullen leggen. Op naar een LCMT-Flanders Fields model dus, te lanceren eind augustus!

Ondanks alles houden we nog steeds van de Ardennen en haar prachtige MTB-landschappen. Maar soms moet je de realiteit onder ogen zien. Er blijft maar 1 goed verhaal over daar. Met name een terugkeer naar het sociaal bindende gebeuren met tevens na de etappes onderlinge gezelligheid en ‘samenzijn’ rond de logeerplaats. Dit alles, met oog voor kleinschaligheid en veel onderling persoonlijk contact maakt essentieel deel uit van ons LCMT-DNA. Samen eten en drinken, napraten bij een gezellig glas, tesamen toekijken hoe de fietsen voor de volgende dag worden klaar gezet of schoon gemaakt. Misschien een kampvuur op de glamping van het DAFT-hotel… Kortom, de LCMT als gezamenlijke beleving, zowel voor, tijdens als na de feitelijke MTB-etappes.

VIER KEUZE-OPTIES !
Nu er al zo veel voorbereidend werk is gebeurd, inclusief goedkeuringen bekomen voor de bospassages, willen we iedereen die al was ingeschreven dus volgende vrije keuze uit 4 opties aanbieden:

  1. Je komt meefietsen tijdens de nu voorgestelde ‘fietsvakantie’ driedaagse met Hemelvaart. Wij zorgen als vanouds voor alles inclusief een leuk souvenir voor wie de 3 etappes weet te volbrengen.  Maar alle wedstrijdgebonden elementen alsook de bewegwijzering moeten we schrappen. Met GPS-tracks en de keuze om met onze mountainbike-fietsgidsen mee te gaan (groepjes van 10 à 15 zijn mogelijk) wordt het evenzeer genieten van de etappes waarin we reeds zoveel werk hadden gestoken.
  • Je voegt via het online-formulier (zie link) jouw logement-voorkeur toe aan je inschrijving, indien je nog niet zelf elders iets had geboekt! Ofwel in DAFT-hotel, ofwel in Jeugdherberg. Iedere reeds ingeschreven deelnemer krijgt link naar inschrijvingsmodule voor dat logement. Wie al ander logement elders heeft, blijft sowieso welkom en kan binnen de mate van het mogelijke ook ’s avonds bij ons aanschuiven voor het diner.
  • Wat met meerprijs van wie voor de chrono had ingeschreven? U kan dit extra bedrag ofwel recupereren of als kortingbon gebruiken voor drankjes in onze après-bike tent na afloop van elke LCMT-etappe.
  1. Je kiest voor GRATIS overzetting van jouw LCMT-2023-ticket naar de nieuwe Flanders Fields Gravel Tour van 25 tot en met 27 augustus 2023 vanuit Ieper (waar we wél al zeker zijn dat lokale overheden 100% meegaan in dit project, hier géén risico meer op afstel)
  2. Je wenst een zo ruim mogelijke terugbetaling van je inschrijvingsgeld en vraagt hiervoor het terugbetalingsformulier aan. Een minimale administratieve afhouding van 15 EUR is het enige waarvoor wij uw begrip vragen, gezien alle gedane kosten, alsook de effectieve commissie die online betaling nu eenmaal met zich meebrengt.
  3. Je vraagt overzetting naar een nieuwe LCMT in 2024, al kunnen wij vandaag nog niets garanderen omtrent het al of niet terugkeren naar de evenement/wedstrijdformule. Malmédy dan toch? Of een geheel nieuwe locatie? Of een terugkeer naar Houffalize (mocht hotel Vayamundo dit opnieuw zien zitten?). Bij deze 4de optie garanderen wij 90% terugbetaling van het door u reeds gestorte bedrag indien we ook in 2024 niet zouden slagen in het tijdig vastleggen van gegarandeerde akkoorden met lokale overheden alsook in tweede instantie met eventuele verblijfsaccommodatie. Ook dan blijft het gratis overzetten naar bv. de Flanders Fields Gravel Tour 2024 of terug een LCMT-MTB-vakantie (zie huidige formule) mogelijk. Je stelt je beslissing dus uit omtrent al of niet recupereren van het betaalde inschrijvingsbedrag en kijkt even de kat uit de boom.

Elke deelnemer die reeds ingeschreven is krijgt bovenstaande keuze + aan te duiden logementmogelijkheid in een online-keuzeformulier doorgemaildU hoeft dus nu geen e-mail te verzenden, want dat zorgt alleen maar voor nog meer overload in de mailbox en vergroot de kans op mislopen van uw mail bij ons.

Er wordt eveneens een direct te boeken logementpakket via het online inschrijvingsformulier gelanceerd. We wachten nu nog even met dit laatste te openen omdat het DAFT-hotel nog een exacte kostprijsberekening op maat zal overmaken. Wordt tegen 20 februari verwacht. Het zou in totaal om een kleine 80 bedden gaan, zowel in kamers als in sfeervolle glampings. Daarnaast beschikken we nu al over 36 bedden in de Jeugdherberg ‘Hautes Fagnes’ in Bevercé (Malmédy). En intussen hebben we ook met My Hotel (in Malmedy) een akkoord om jullie daar logement aan te bieden (zie alles over logement in specifiek nieuwsbericht hierboven).

 

*********************************************************************************************************************************

MIJN PERSOONLIJKE IMPRESSIES (voor wie ze wil kennen…)
Ik kan niet anders dan met een persoonlijke noot besluiten. Toen mijn echtgenote en ik in 1999 de allereerste LCMT op het getouw zetten, werden we als moedige pioniers bestempeld.

In NEGEN dagen vanuit Nederlands Limburg, door de Ardennen naar finaal het strand van de Noordzee. Een heuse onderneming, du jamais vu in ‘de Lage Landen’ toen. We oogstten flink wat media-aandacht, zelfs van regionale en nationale televisie- en radiozenders. Ook Knack wijdde er een reportage aan, omdat men toen mountainbike als nieuwe life-style in de gaten had gekregen. Ik realiseerde, zelf aanvankelijk nog als actief beroepswielerjournalist, één van mijn levensdromen: mensen op de fiets krijgen en hen dezelfde diepe geluksgevoelens laten ontdekken die ikzelf, born to be a cyclist, altijd heb weten te vinden. Het was mij om meer dan de endorfines of dopamines te doen. Fietsen is én afzien én je grenzen verleggen. Mountainbiken doet daar nog een schepje bovenop, vooral door het directe contact met een vaak overweldigende natuur. En binnen LCMT-context zag ik altijd zorgvuldig toe op de toegevoegde waarde van het samen op pad gaan, het samen delen van al die ervaringen en kicks, ook tijdens een La Chouffe-après-bike moment (heldenverhalen “pro mille” ). Inderdaad, de vele avonden in Houffalize, al die jaren, na weer eens een geslaagde en voor iedereen uitputtende LCMT-etappe, zullen mij altijd bij blijven. Ik werd te pas en al eens te onpas door menig deelnemer aangesproken. Een vraagje hier, een inlichting daar… Dikwijls tevens resulterend in een aangename babbel waarin de desbetreffende deelnemer alras voor mij géén nummer meer was, maar een herkenbaar gezicht (soms nogmaals jaren later).

Ik heb LCMT-deelnemers mogen begroeten in mijn nieuwe, sinds 2019 gestarte Ieperse Biking Box fietsbar. Soms duurde het even vooraleer de klant-bezoeker door had dat IK het was, dé man van den LCMT )! En ik dan even in mijn geheugen graven: naam + gezicht... meestal kon ik de persoon wel weer plaatsen. En haalden we herinneringen op aan een editie uit 2015, 2008 of zelfs 1999 !
1999! Een eerste keer op pad met een 110-koppig peloton, allen evenzeer door avontuur aangedreven mountainbike-fanaten. Om dan enkele jaren later te vervellen tot de gekende  populaire 4-daagse in en rond de hiervoor zeer geschikte hotelaccommodatie van Ol Fosse d’Outh in het mekka van het mountainbiken, Houffalize. We voegden daar gedurende bijna 10 jaar nog de evenzeer populaire zomer-Houffamarathon aan toe. Later bleven mijn vrouw en ik niet van tegenslagen of veranderende trends gespaard. We pasten niettemin met succes de formule aan. Speelden in op de nieuwe, meer op comfort gestelde behoeften van het deelnemersveld (geen valiezengesleur meer, geen bagagetransporten, alles vanuit 1 locatie maar steeds met 3 toffe en originele lusritten). De CYCLO op de weg, met COMBI en andere formules werkten dit plaatje feilloos af. Zeker vanaf 2015 groeiden we opnieuw en elke editie oogde goed bezet zoniet volzet. Iedereen keerde tevreden naar huis. En kwam dikwijls het jaar nadien of enkele jaren later graag nog eens terug. Onze drive om verder te doen was al die tijd de appreciatie en dankbaarheid van onze deelnemers. Want het organiseren van zo’n topweekend kostte handenvol energie en ging privé dikwlijls ten koste van gezins-quality time

Toen kwam corona. Net tevoren hadden we een andere nekslag moeten incasseren: het hotel waar LCMT wel mee vergroeid leek gaf vanaf 2018 geheel onverwacht te kennen dat het na een grondige renovatie liever een ander niet-MTB publiek wou tijdens dat sowieso al populaire toeristische weekend in mei.
Net voor de corona-uitbraak hadden we mits enige speurwerk een geschreven akkoord gesloten met de Stad Spa om vanaf 2021 samen met een aantal grote hotels aldaar een nieuwe LCMT-uitvalsbasis uit te bouwen. Voor de vele trouwe deelnemers ook eens een nieuwe bike-omgeving, zo mogelijk nog verrassender, schoner, uitdagender? Corona dwarsboomde tot twee keer toe onze plannen en zorgde voor financiële zorgen op de koop toe (want géén overheidssteun of compensatiemaatregelen voor deze vzw): de laatste editie in Houffalize (toen al naar het voetbalveld verdreven) ging de pandemie-mist in.
Een jaar later idem met Spa. Wanneer het virus stilaan begon te wijken, dachten we anno 2022 opnieuw te kunnen starten vanuit Spa. Een vol huis (want veel inschrijvingen mee genomen en een pak nieuwe deelnemers die erbij kwamen), tot Spa volkomen onverwacht en wel héél laat (minder dan 3 maanden voor de start) zijn staart in trok. Zogezegd een formulier niet op de juiste datum correct ingevuld ontvangen, spijts eerdere versies weken van tevoren wel degelijk correct waren ingediend en we door  thuis werkende stadsambtenaren geen kans kregen om het dossier ter plaatse toe te lichten of eventueel verder in orde te brengen. Zelfs al reed ik er in putje winter naartoe (= 600 km… eveneens om dan al wat accommodaties te regelen), we geraakten het stadhuis letterlijk niet binnen (covid-maatregelen). Formulier onvolledig ingevuld?? Drogredenen, zo bleek achteraf. Het lokale diensthoofd Toerisme sprak mij letterlijk aan met de woorden: “Ce formulaire des cons” Het was echt politieke onwil om het LCMT-evenement daar te ontvangen. Spa misliep zo in elk geval een pak toerisme-inkomsten (reken op 800 logeerders gedurende minstens 2, vaak 3 nachten en het verteer op de terrasjes na de ritten…).
Die almaar stuggere NON-houding vanwege gemeentelijke overheden vis-à-vis fietsevenementen genre LCMT roept vragen op. Naar de echte redenen tasten we in het duister en als ik al vermoedens heb, dan zal ik die voorlopig niet publiekelijk uitspreken. Dat ik in april ’22 (!) met Stavelot in extremis een oplossing tevoorschijn toverde om een anders hopeloze zaak van de ondergang te redden was uitstel van executie. Nochtans klonk het tijdens de debriefing met het stadsbestuur tijdens de maand juni enkel dat we voor 2023 wel best iets vroeger onze aanvraag konden indienen. Maar die nieuwe aanvraag botste in Stavelot op dovemansoren. Tot we begin december droogweg via e-mail vernamen: non, er is geen plaats voor een LCMT op de activiteitenkalender van Stavelot.
We moesten de aangekondigde heropening der inschrijvingen uitstellen. Ja, er werd volop gewerkt aan een nieuwe boekingsmodule met het oog op nog professioneler verwerken van inschrijvingen. Maar dat was niet de werkelijke reden van het uitstel. We beslisten op dat moment een laatste poging te wagen en klopten aan bij Malmedy. Maar dat verhaal ken je.
Hadden we na het ‘NON’ van Stavelot al de 23ste LCMT-editie moeten afblazen? Misschien. Maar ik weiger sinds al die corona-tegenslagen in mijn events- en toerisme-ondernemingen nog meer dan vroeger om zomaar de handdoek te gooien. Ik wilde terwille van het LCMT-publiek tot het uiterste strijden voor overleven. Al ware het de laatste keer, een niet eens lastige parcoursverhuizing naar het naburige Malmedy bestempelde ik zelfs als een verbetering: aantrekkelijke toeristische plaats, meer logement mogelijk dan in Stavelot…
Intussen eist het Biking Box Fietsbelevingscenter in Ieper evenzeer al mijn aandacht op. Ook daar heb ik mij na 2 virus-rampjaren bij momenten met de moed der wanhoop uit de miserie gevochten. Om dan tijdens de huidige winter enerzijds blij te zijn met de  grondige renovatiewerken aan het Biking Box- (huur)pand, maar anderzijds klassieke ‘verbouwingskopzorgen en stress’ te ondergaan wegens het maar niet opschieten der werken. Als de Biking Box maar op tijd klaar geraakt voor het nieuwe (fiets-) toeristische seizoen!
Temidden al die zorgen heeft het aanhoudend negatief beoordelen van het LCMT-project door sommige lokale Waalse overheden mij doen inzien: het is zinloos om kost wat kost te proberen te behouden wat ginds door mensen met macht en invloed blijkbaar niet (meer) gewenst is.
Bijna een kwart eeuw heb ik me ingezet om fietsen en in het bijzonder mountainbiken in harmonie met de natuur in dit land te promoten en ook mogelijk te maken. Maar net als wat er al jaren rond de bouw van nieuwe voetbalstadions in dit land blijft sputteren, is het de jongste jaren qua goodwill en medewerking van bepaalde (Waalse) overheden stilaan ondoenbaar geworden om nog zoiets als een meerdaagse fietshappening te ‘mogen’ neerzetten. Het is werkelijk ontmoedigend om in dergelijke atmosfeer nog initiatieven te willen nemen. Het voelt als een Don Quichote-gevecht tegen de windmolens aan. En het geeft absoluut géén voldoening meer om op die manier iets te organiseren.
Misschien zeg jij nu tegen mij: “Jij met al jouw ervaring, hoe komt het dan dat je met zulke problemen kampt?”
Mijn antwoord: het evenement op zich, de parcours ontwerpen en uitstekend bewegwijzeren, sponsor-partners en een team van enthousiaste medewerkers bijeen zoeken, kortom de feitelijke organisatie van zo’n LCMT hebben we echt wel in de vingers. En heb ik altijd graag gedaan. Met de nieuwe Flanders Fields Gravel Tour vanuit Ieper zijn we vast plan om dat nogmaals te bewijzen. Maar helaas hebben wij geen zeggenschap over ver afgelegen Ardeense overheden die dit moeten vergunnen. Evenmin kan ik een groot hotel van gedacht doen veranderen als dat plots liever géén LCMT-publiek meer met Hemelvaart wenst te ontvangen. Ook al is dat hotel daarmee uitverkocht!

Misschien vinden we richting 2024 wel een akkoord. Misschien met Malmedy (waar de sportschepen, zich nogmaals verontschuldigend ook letterlijk stelt: “J'ai défendu l'événement car sportivement cela était un vrai plus, mais la réalité de terrain, des services et des travaux (…)”

We zijn nu al bezig met extra hotel(s) om de all-in formule vanuit Malmedy terug mogelijk te maken. Nu al denken we aan een logeercapaciteit van 360 bedden over 3 dichtbij gelegen accommodaties gespreid.

En lukt dat niet? Dan moeten we misschien eens praten met andere vakantieparken of grote hotels in een voor mountainbiken geschikte Ardennen-omgeving? Want misschien zijn er wel nog regio’s in de Ardennen waar ze blij zouden zijn met een paar honderd enthousiaste mountainbikers en/of koersfietsrijders (cyclo…) die gedurende 3 dagen toch ook flink wat toerisme-€’s in het laatje brengen?
Maar voor komende lente lukt dat niet meer. Ik richt me nu liever op projecten (Flanders Fields Gravel Tour & Biking Box-cycletours) waar ik wel enige controle over heb en waarvoor we absoluut willen klaar zijn straks. De jongste weken en maanden veel te veel werk, tijd én geld moeten steken in een 24-jarig geesteskind dat voorlopig een nieuwe wieg of thuis in de Ardennen ontzegd wordt. Iedereen die de LCMT gunstig genegen is mag trouwens mee in de bres springen om de succesformule terug mogelijk te maken. Versterking en verfrissing van het team? Altijd een goed idee!

PRETENTIELOOS SAMEN GENIETEN IN MEI OP DE MOUNTAINBIKE? WHY NOT?
Ten slotte hoop ik, beste mountainbiker/fietsvriend, dat we in mei alsnog met een fijne bende drie dagen fietsplezier kunnen maken. Op een pretentieloze manier, waarbij ikzelf – straks 24 jaar ouder en wijzer dan bij de LCMT-opstart – liefst zelf één van uw groepen kan en mag begeleiden als mountainbike-gids. Niet meer de ‘grote’ organisator/speaker/duivel-doet-al, maar in de natuur op de bike mee met jullie de uitdaging aangaan. En nadien samen genieten, als dat kan. Liever voortaan weer meer uren op de eigen fiets mezelf klaar stomen voor zo’n MTB-etappe met jullie, dan dit almaar groeiende pakket administratie-uren te moeten steken in ‘smekende’ toestemmingendossiers en beslommeringen. Die dan toch niet tot het gewenste resultaat leiden. Ik bespaar u het aantal keren dat ik weer eens een briefomslag met poststempel vanuit de Ardennen met enige bibberangst heb geopend: OEF, weer een toestemming die binnen is. Of, HELL, wat moeten we nou weer veranderen aan het parcours? Wat is er nu weer nog niet volledig ingevuld in hun almaar omslachtiger bureaucratische formulieren (die de jongste jaren ook daar als paddenstoelen uit de grond schieten)?
Op naar een zalige en zorgenvrije fietslente, voor jullie, voor alle medewerkers van het Biking Events/ Box-team, voor mijn gezin en (mag het even?) voor …mezelf.



Kurt Titeca, namens vzw Biking Events

“Opgeven staat niet in mijn wielerwoordenboek, tenzij doorgaan écht zinloos is…”

Meer lezen

1ste Flanders Fields Gravel Tour in de maak

Biking Events (sinds 1999 o.m. organisator van LCMT  in Ardennen) lanceert een nieuwe fietshappening: de 1ste Flanders Fields Graveltour. Eveneens een driedaagse tour maar nu vanuit de thuisbasis waar ook het eigen Biking Box Fietsbelevingscenter gelegen is: IEPER ! Daarmee zetten we volop in op de vele fietstroeven die de Westhoek te bieden heeft.

De jongste weken werkten we keihard achter de schermen om deze unieke gravel-driedaagse reeds in 2023 mogelijk te maken. In nauwe samenwerking met de Koninklijke Yperse Wielerclub die zelf op 27 augustus in staat voor de internationale UCI-junioreswedstrijd "Route des Géants" presenteren we binnenkort ook officieel dit nieuwe topweekend qua fietsbeleving in Ieper en de Westhoek.

In de Flanders Fields Gravel Tour worden de beproefde succesingrediënten van de LCMT ingepast. Een uitstekend verzorgd all-in arrangement dus, gekoppeld aan de optie om direct logement bij te boeken.

Maximaal 550 deelnemers (naar analogie met de bijna 55.000 namen op de Menenpoort) kunnen een deelnemingsbewijs bemachtigen, van zodra de inschrijvingen geopend worden.

Op de slotdag zal het voor 'locals' uit de streek bovendien mogelijk zijn om louter voor die ene dag in te schrijven (altijd mits inschrijving op voorhand, dus niet meer de dag zelf). En is er de optie om als 'gravel'-fietser in te tekenen op 'Coureur & Entrepreneur', een reeds eerder succesvol beproefd fietsconcept voor fietsende ondernemers die elkaar in koersplunje beter leren kennen. Coureur & Entrepreneur was in 2022 reeds een voltreffer, dan nog louter met een begeleide tocht op de weg. Nu op hetzelfde tijdstip de off-road optie van de Gravel Tour eveneens mogelijk wordt zullen max. 30 tickets van Coureur & Entrepreneur voor de Gravel-portie beschikbaar worden gemaakt.

De Flanders Fields Gravel Tour kun je rijden met gravelfiets, mountainbike of cyclocross-fiets.

De driedaagse Gravel Tour wordt tevens opgenomen op de wielerkalender van Wielerbond Vlaanderen (wie als wielertoerist of renner een vergunning heeft moet dus géén bijkomende verzekering betalen).

In afwachting van de officiële persvoorstelling alsook lancering van de specifieke website zullen we als organisatie nu eerst ijveren voor alle nodige toestemmingen, in het bijzonder voor het parcoursgedeelte dat we o zo graag gedeeltelijk over Noord-Franse wegen willen laten lopen. Wordt dus spoedig vervolgd.

Meer lezen

1ste Flanders Fields Gravel Tour vanuit Ieper eind augustus!

Biking Events lanceert een nieuwe fietshappening: de 1ste Flanders Fields Graveltour, vanuit de thuisbasis waar ook het Biking Box Fietsbelevingscenter gelegen is: IEPER ! Daarmee zetten we volop in op de vele fietstroeven die de Westhoek te bieden heeft. Lukt dit al in 2023? Daar ziet het er inderdaad naar uit. Van vrijdag 25 tot en met zondag 27 augustus hopen wij 3 uitdagende gravel rides uit te mogen zetten. Een en ander zal in nauwe samenwerking gebeuren met de Koninklijke Yperse Wielerclub (tevens organisator van de Kattekoers en La Route des Géants). Momenteel speelt zich nog veel werk af achter de schermen. Maar we hopen zo spoedig mogelijk ook hiermee officieel en met volledige informatie naar buiten te kunnen komen. De beproefde principes van de LCMT zullen in elk geval eveneens ingepast worden, zijnde een all-in arrangement gekoppeld aan de optie om direct logement bij te boeken. Dit laatste mede door onze nieuwe boekingsmodule, waar we al langer voor in de weer zijn. Die module is nu af en het komt er enkel op aan om alle input in te voeren (lees: logementverstrekkers bereid vinden om via de inschrijvingsmodule gelijk ook overnachtingsarrangementen aan te bieden).

Uiteraard komt er spoedig een nieuwe website waarop alle info omtrent deze Gravel-driedaagse te vinden zal zijn. Januari wordt wat dat betreft nu al een maand om naar uit te kijken!

Meer lezen

LCMT After movie 2022

Geniet nog eens na van de eerste post-covid editie van de LCMT, voor het eerst vanuit de nieuwe bestemming in STAVELOT, zeg maar raising cycling star in the Belgian Ardennes!

Klik hier voor de aftermovie

 

Interesse om mee te doen in 2023 ? Blijf het hier volgen op de website van www.lcmt.be, vooral dan vanaf 1 september waar we stelselmatig de nieuwtjes zullen onthullen. Sowieso blijft het Hemelvaartweekend (midden mei in '23) dé LCMT-datum bij uitstek. En zal Stavelot normaliter opnieuw de start- en eindbestemming worden. Maar nu even een 'zomer-repos' ter inspiratie van wie weet nog meer boeiende fietsbelevingsconcepten!

Meer lezen

Palmares LCMT 2022

Classement final MTB xl

1. Thomas SPRENGERS (total time 12.20.37)

2. Kenneth Coomans  op 20'16

3. Lander Sels             op 53'41

Masters 1: Jo Vertongen

Masters 2: Tom Struyven

Ladies:  Karen Steurs

Large-distance: 1. Mario Kaulard - 2. Kenny Roelandt - 3. Ruben Verhees

COMBI-TOUR

1. Patrick DE LAAT (total time 15.24.13)

2. Jonas Quartier op 9'25

3. Stijn Deruyter op 1h07'47

 

CROSS-DUATHLON:

1. Steven DICK (total time 16.25.48)

2.Kris Jennes op 1h38'22

3. Johan De Bent op 1h54'45

CYCLO (non-official, only time registration): Tom Swartelé (total time: 11.20.40);  Lion Trommer (total time: 11.32.21); Dominiek Meurisse (total time: 11.48.07)

Meer lezen

LCMT 2022 dag 4: Thomas Sprengers prestigieuze eindwinnaar maar ALLEN zijn winnaar na 2 jaar covid-onderbreking!

De finale podia van de LCMT 2022! Wat een trio bij de mountainbikers (official competition): vorig jaar nog beroepsrenner (op de weg) Thomas Sprengers voor Kenneth Coomans en Lander Sels. In de COMBI Patrick De Laat (ex-winnaar LCMT-MTB!) voor de ongelukkige Jonas Quartier en Stijn De Smet (met op 4 en 5 nog 2 ex-LCMT-winnaars Christian Meyer en Björn Rondelez). Pieter Ooms opnieuw de beste in de cross-duathlon. Steven Dick (going to Hawaï later dit jaar) op 1 in de triathlon. Karen Steurs sterke dame in het mountainbiken, Michelle Zacht in de dames-COMBI... kortom, zéér prestigieus allemaal en dit nadat we de covid-onderbreking van 2 jaar eindelijk te boven zijn gekomen. Niet vergeten: alle bijna 700 gestarte en gefinishte (iets minder uiteraard) verdienen het predikaat : you are a winner! Want dat is de LCMT-filosofie ten voeten uit als je hier de uitdaging wil aangaan. Op naar de toekomst? Met Stavelot (hopelijk) als nieuwe vaste stek? See you in 2023 in dat geval!

Interviews en impressies...

Eindwinaar Thomas Sprangers was tot vorig jaar actief als beroepsrenner op de weg (Sport Vlaanderen-Baloise). Hij won toen nog het knelpuntenklassement in de Ruta Del Sol. Dat zijn profcarrière in 2022 geen vervolg kreeg,belette hem niet om te blijven fietsen en trainen. Op een ander niveau, in combinatie met een 'normale' job intussen. Maar zijn vermogen als klimmer en rittenkoers-liefhebber stuwde hem in deze LCMT naar een oververdiende eindzege. "Ik mocht dan wel een paar leiderstruien bemachtigen in mijn profcarrière, hoofdzakelijk van nevenklassementen (o.m. bergrpijs in Circuit de Sarthe). Maar deze LCMT-trui krijgt van mij een ereplaats tussen de rest. Zowel omwille van de overwinning op zich als voor het mooie esthetische aspect. Met Kenneth Coomans had ik een waardige tegenstander, die - het weze gezegd - qua technisch mountainbiken mijn betere was. Gelukkig kon ik hem op mijn atletisch of 'wattage-vermogen' toch de baas over drie dagen."

Meer lezen

Dag 3 in LCMT 2022: mooie beelden

Op dag 3 van de LCMT 2022 mochten we Steven Dick huldigen op het podium van de road-duathlon. Geen zwemmen dit keer (gekende omstandigheden). Maar met eindwinnaar die tegelijk deelnemer is aan het WK ottewel the Iron Man in Hawai (straks in september) mag de LCMT vereerd zijn: Steven Dick verzamelde in deze LCMT 16u25 op de teller. Dat kan tellen als zeer stevige voorbereiding richting Hawa. Kris Jennes was een waardige runner-up en kon ondanks een enkelblessure op zijn beurt spreken van een gestage wederopbouw. Johan De Bent vertaalde dan weer het ijzeren karakter dat triatleten nu eenmaal kenmerkt. Een mooi podium na 3 jaar onderbreking! Nu hopen dat de LCMT 2023 terug een geschikt zwemwater kan op de kop tikken.

In de CYCLO op de weg trokken de fietsers op Waalse Pijl-wegen tijdens de laatste van drie dagen. Dit is vooralsnog geen echte competitie, maar Tom Swartelé, Lion Trommer en Dominiek Meurisse toonden zich sterke Ardennen-bonken. En wat dan gezegd van Goele Sinnesael, vrouwelijke temmer van Ardeense hoogten?

Jonas Quartier behoudt zijn koppositie in de COMBI, net als Pieter Ooms in de cross-duathon. Voor de prestigieuze eindzege in de LCMT mountainbike wordt het morgen nog uitkijken naar het eindduel tussen de nieuwe leider Thomas Sprenger en Kenneth Coomans. Lander Sels is momenteel een waardige derde.

Voor alle andere deelnemers telde vandaag echter eens te meer het pure fiets- en natuurplezier. De nieuwe regio waarin LCMT zich na 2 covidjaren terug aan haar trouwe publiek presenteert is wondermooi. Lastige kost, zoals de traditie het wil, maar authentiek en ongerept genieten, tenminste als je een beetje kan 'afzien'.. Bravo aan allen die vandaag hun portie LCMT-kilometers in de benen hebben!

Geniet van de 2 mooie filmpjes op facebook

UITSLAGEN? zie de pagina RESULTATEN

Meer lezen

Avontuur van 22 jaar (+2 covid years) en Iedereen Winnaar

Bovenstaande titel is in 7 woorden (los van de f*** tussenhaakjes) wat deze ochtend door mijn hoofd flitste. Daar op een moment dat onder een bijwiijlen gietende regen alle moedige, opgedaagde fietsers klaar stonden op het voetbalveld van RCS Stavelot. Zelden zoveel lachende gezichten in de regen gezien. Zoals een biker het kernachtig verwoordde: “Zo blij dat we hier – eindelijk – weer zijn”. Weg alle geknies en gezeur. Mijn eigen doorweekte voeten ten spijt stapte en liep ik van de ene naar de ander plek, om dan tegen starterstijd eerst de ‘cyclo’s (en combi’s, én triatleten) een behouden vaart te wensen. En dan, 22 LCMT (mountainbike) jaren indachtig die grote hongerige meute ‘bikers’ na 3 jaar nog eens eens Have A Good Ride toe te roepen. De voorbije, akelige twee jaren waren deprimerend en door de ‘nieuwe post-covid bureaucratie’ dikwijls ontmoedigend. At last stond er nu weer een volwaardig LCMT-peloton aan de start. Om een paar uur later met ware Paris-Roubaix moddermaskers gelukzalig over de streep te bollen. Intussen had die voormiddagse plensbui al lang plaats gemaakt voor een dartele lentezon. Niet te warm, maar beslist niet te koud. Onderweg vergaapten zowel wegfietsers als mountainbikers zich aan dit machtige Ardennenlandschap. Aan de streep en op de bevoorradingszones hoorden we drie zalige getuigenissen uni sono weergalmen:

1° dit is nog mooier dan wat we in Houffalize afgereden hebben, zulke mooie parcours hebben we zelden meegemaakt.

2° de bevoorradingen zijn nog altijd LCMT-quality!

En last but not least, de bepijling van zowel weg- als MTB-etappe was uitmuntend. Dikke pluim voor de teams die dit cruciale werkje eens te meer voor elkaar hebben gebracht.

Ruim 22 jaar geleden had ik als jonge wielerjournalist/organisator en fietsfanaat een stout idee: een mountainbike tour voorbij alle EPO-ellende van die tijd met 1 filosofie: Iedereen Winnaar, elk volgens eigen challenge en capaciteiten. Vandaag werd dit na de corona-gesel van de voorbije jaren opnieuw bewaarheid.Op ieders gezicht las ik: I did this, I am a winner! Zelden komt sport zo authentiek tot zijn recht als in de LCMT. Want de 90 km off-road van vandaag waren topmoments. Idem voor de CYCLO-rijders by the way. Idem voor de cross-duatlon, de triathlon en de combi!

Kortom, vrijdag 27 mei 2022 gaat de geschiedenis in als de dag dat LCMT terug alive and kicking mocht genoemd worden. Ja, door de regen was het bijwijlen glad en gevaarlijk. Veel stenen onderweg en geregeld wat lekke banden. Maar op één, nadien goed afgelopen, valpartij na, liep het vandaag uitzonderlijk vlot. Alle sportieve verhalen, niet enkel van de chronomensen, verdienden vanavond aandacht bij het avondeten, of nadien nakeuvelend op een terrasje daar ergens in die machtig mooie Ardennen-omgeving.

ALLE RESULTATEN VAN DAG 2 VIND JE OP DEZE WEBSITE (webpagina 'resultaten)

Meer lezen

Dagelijkse resultaten voor wie met tijdregistratie rijdt: zie webpagina RESULTATEN

Dagelijkse klassementen en uitslagen voor wie met tijdregistratie rijdt: onder de webpagina RESULTATEN te volgen.

Meer lezen

Roadbook LCMT 2022

Beste deelnemer

Met deze  LINK kun je meteen doorklikken naar het ROADBOOK van LCMT 2022!

Meer lezen

Kamerlijsten en andere praktische info richting start LCMT

Wie een verblijf in La Fraineuse (ADEPS-center, Avenue Amédée Hesse in Spa) heeft geboekt vindt onder deze LINK het overzicht van alle toegekende kamers of chalets. Ook de praktische informatie (zoals ophalen sleutel) staat er uitgelegd.

Verder geven we in dit nieuwsbericht een pak praktische inlichtingen richting de start van de eerste LCMT sinds 3 jaar, voor het eerst in Stavelot.

* uitsluitend afhaling van startpakketten in de sporthal van STAVELOT: voor CYCLO, TRIATHLON en COMBI enkel op donderdagochtend (start 1ste etappe) tussen 7u45 en 9u45 - voor MTB en CROSS-DUATHLON is het ook al mogelijk om op donderdagnamiddag tussen 16 en 18u in zelfde sporthal van Stavelot uw pakket op te halen. Vervolgens is het ophaalmoment ook daar voorzien op de ochtend van de eerste etappe, dus vrijdag 27 mei vanaf 7u45.

* parkeren in en rond Stavelot is zeer toegankelijk. Meeste parkeerzones zijn gratis. Hier een kort overzicht:

- nabij de sporthal en bij het voetbalstadion van RCS Stavelot (voor het voetbalstadion echter NIET op donderdagochtend wegens daar eveneens een toeristische fietstocht)

- langs de Route de Challes

- bij de abdij (achterkant oprijden)

- marktplein van Stavelot (wel hobbelige kasseien daar)

- nabij het winkelcentrum (o.m. bij Okay...)

- Spa Racing: hoek Rue St.-Laurent en Route de Malmédy

Mocht je een kleine opwarming niet ontzien: 5 km van de start in Malmédy zijn er ook heel wat parkings, o.m. bij het plaatselijke voetbalstadion van RFC Malmundaria.

 

* GPS-files worden aan alle deelnemers via RECHTSTREEKSE E-MAIL bezorgd en dit ten laatste 3 dagen voor de start. Waarom niet eerder? Om late parcourswijzigingen op te vangen als die nog zouden moeten worden doorgevoerd.

* Interesse in sportmassage na de rit(ten): reserveer uw plaats nu al op dit telefoonnummer: +32 485 94 50 45 Massages zullen plaatsvinden zowel bij de aankomstzone (voetbalstadion RCS Stavelot) alsook in het ADEPS-center van La Fraineuse, maar dit laatste pas in de avonduren. Ook de COMPEX-electrostimulatie toestellen zullen beschikbaar zijn om de vermoeide spieren zo snel mogelijk te herstellen.

* aankomst van elke chrono-etappe: onder de finish-boog, alleen de startmat zal pas na een aanloopfase gepasseerd worden, dit om 'files' en gedrum te vermijden.

* roadbook met alle verder praktische info krijgt elke deelnemer in het weekend voor de start doorgemaild. Meeste info rond parcours en starturen echter ook al op deze website terug te vinden.

* ja, er wordt opnieuw gefilmd! Ons video-team zal proberen om het gebeuren mooi in beeld te brengen met dagelijkse filmpjes en impressies.

* vanaf nu geen annulaties meer mogelijk, tenzij je zelf een vervanger aanbrengt (op 18 mei, 1 week voor de start), dus ook geen kosteloze overzettingen meer. Dank voor uw begrip.

 

 

 

Meer lezen

LCMT 2022 vanuit Stavelot !

Na 2 jaar van gedwongen covid-annulaties ziet het er naar uit dat we nog eens een LCMT mogen beleven eind mei. We zullen u vanaf nu wekelijks alle praktische info doorsturen. Deze nieuwsbrief heeft even op zich laten wachten. Daar was helaas een dwingende reden voor. Biking Events had al ruim twee jaar een geschreven principe-akkoord met de gemeente Spa om de LCMT van daaruit te organiseren. Vanaf oktober ’21 waren we in voortdurende communicatie, inclusief het aanleveren van heel veel formulieren en almaar complexer wordende aanvraagdossiers aan de administratieve diensten in Spa. Tot onze ontzetting vernamen we eind februari plots dat de gemeente Spa voor 2022 liefst nog géén groot evenement zoals de LCMT terug wou ontvangen (covid-angst?). We mochten wel een nieuwe poging wagen voor 2023… Dat alles al geregeld was met Rode Kruis, met de Dienst Natuur en Bos, met het ADEPS-center ‘La Fraineuse’ kon de lokale administratie niet van gedacht doen veranderen. Finaal hebben wij met de aanpalende gemeente STAVELOT een waardig alternatief kunnen bekomen, zodat de LCMT 2022 in dezelfde omgeving alsnog kan doorgaan: Stavelot reikt de LCMT een reddende hand en stemt toe om zowel de sporthal alsook alle andere logistieke ondersteuning te verlenen. We zijn de gemeentelijke verantwoordelijken in Stavelot  héél erg dankbaar voor de reddingsboei die ze de LCMT maar vooral ook alle hunkerende deelnemers hebben toegeworpen. Vele jaren geleden startte de toen nog 4 dagen durende LCMT (mtb) verschillende keren vanuit Stavelot en was het tegelijk finish op dag 4. In die tijd toonde Stavelot zich keer op keer een gastvrije en behulpzame partner. Het doet onze erkentelijkheid voor deze carnaval- en abdijstad alleen maar toenemen.

Intussen zijn alle akkoorden ook officieel gesloten, zodat niets de effectieve uitwerking van de LCMT 2022 nu nog in de weg staat. Komende dagen en weken gaan we er nog meermaals naartoe om al die praktische zaken geregeld te krijgen. We doen ook alles voor de verdere voorbereiding ten einde de best mogelijke omkadering voor u te kunnen garanderen.

Er zijn natuurlijk wel een aantal gevolgen. Zo werden de etappes gedeeltelijk aangepast (start/finish Stavelot). Voor de MTB zijn de 3 etappes er zelfs nog mooier op geworden. Dat leerde de zeer recente aprilverkenning.

Wat betekent dit verder voor u als deelnemer?

  1. Wie in Spa logeert kan kiezen: ofwel fiets je elke dag een extra opwarming over de ‘ravel’ (oude spoorwegverbinding) naar Stavelot om vanaf daar de al of niet de iets kortere etappe-afstand rijden. Als recreant-fietser (geen chrono) kan dit te overwegen zijn. Ofwel verplaats je je eerst met de wagen tot in Stavelot. We zullen je een overzicht van alle mogelijke parkeerplaatsen  in en rond Stavelot bezorgen. Daar kan je best vooraf op intekenen.
  2. De startpermanentie (afhalen startpakketten) gebeurt op enkel in de sporthal van Stavelot. Voor de CYCLO, triathlon en combi enkel op donderdagochtend tussen 7u30 en 10u. Voor de MTB en cross-duathlon de dag nadien (vrijdag) op zelfde tijdstippen en lokatie. Maar voor de mountainbikers en cross-duatleten is er ook een afhaalmoment op donderdagnamiddag tussen 16 en 18u in Stavelot (in de sporthal). 
  3. Startorganisatie dagelijks-praktisch: alle uitleg vind je onder de webpagina INFO/algemeen. Voor wie tijdregistratie heeft gekozen betekent dit dat er na een aanloopstrook een startmat wordt neergelegd die het begin van de tijdregistratie inluidt. Ook dit wordt nog per etappe in detail aan elke betrokkene meegedeeld. We voorzien dus ‘startboxen’, waarbij een gelimiteerd max. aantal fietsers tegelijk de start kan nemen.
  4. Douches en vestiaires: de sporthal in Stavelot is beschikbaar.
  5. Bike-wash uitsluitend in Stavelot bij de sporthal.
  6. De kiné-service blijft behouden en zal zowel in Stavelot (sporthal direct na aankomst tot rond 19u) als ’s avonds in La Fraineuse behouden blijven. Je zal vooraf kunnen intekenen op ‘massagelijst Stavelot’ of ‘massagelijst La Fraineuse’.
  7. De 3de CYCLO-etappe zal worden geïntegreerd binnen (een deel van) de 'Waalse Pijl' voor wielertoeristen. Start weliswaar op de LCMT-site in Stavelot (voetbalveld), van waar wordt ingepikt op het parcours van de 134 km van de Waalse Pijl. Je passeert dus ook door Spa, maar vindt als LCMT_cyclo of triatleet-rijder de streep terug in Stavelot. 
  8. De COMBI-rijders rijden op dag 1 en 2 met de koersfiets (CYCLO) en mountainbiken op dag 3 en 4.

 

Meer lezen

Bestel NU jouw ICONISCHE LCMT-outfit

Bestel nu jouw wielerkledij voor de komende LCMT! KLIK HIER VOOR HET FILMPJE!

Klik hier voor directe toegang tot de webshop om uw shirt, broek, wintervest of... te bestellen!

Geen waardiger aandenken om nadien mee te pronken. De LCMT-webshop bij Bio-Racer staat open tot en met 7 maart! Dezelfde shirts dienen tevens als leiderstruien in de verschillende competitieformats. Maar ook als recreant-fietser wil je natuurlijk graag thuis komen met een van deze iconische en stijlvolle truien. Wie dat wenst kan bovendien opteren voor winterkledij (thermische vesten, lange broeken) of voor net een heel zomerse snit (mouwloos...). Alle bestellingen en betalingen gebeuren rechtstreeks met onze fabrikant, Bio-Racer. Zij zorgen er dan voor dat wij al jullie truien en broeken tijdig ontvangen, zodat je uw pakket in ontvangst kunt nemen bij de startpermanentie op DAG 1 in Spa!

Wie als deelnemer van de 1ste door corona geannuleerde LCMT nog een LCMT-trui had besteld (om te ontvangen bij de start in Spa), hoeft hier uiteraard niets meer te doen. Deze shirts zullen sowieso klaar liggen bij de start.

Op naar de start nu, eind mei in Spa, in ... ICONIC SHIRTS van Bio-Racer en de LCMT !

Meer lezen
LCMT outfit nu bestellen


 

Parcours LCMT 2023 versie MOUNTAINBIKE --> Deze keer is rit 1 van editie 2022 verplaats naar de zondag en zijn er enkele aanpassingen doorgevoerd in de buurt van Stoumont, rit 3 van 2022 komt naar de vrijdag en is ongewijzigd, Daarentegen is er voor rit 2 toch een voor 50% nieuw parcours voorzien en gaan we deze keer naar Spa!

LCMT

Onze Partners