FLANDERS FIELDS GRAVEL TOUR 2023

FFGT 2024

Nieuws

LCMT mountainbike vakantie 2023

Terug naar nieuws

 

« Oui, non, oui, non, oui, non, oui, NON... » (= recente communicatie met gemeentelijke overheden Spa, Stavelot en Malmedy)

LCMT terug naar de ‘roots’: gezellig samen voor, tijdens en na genieten van mountainbiken +  dan toch Hemelvaartweekend 19-21 mei
Concept wordt meer ‘fietsvakantie’ dan ‘evenement’ of ‘wedstrijd’

 

De spreekwoordelijke incasseringsdrempel vanuit finaal onwillige lokale Waalse overheden is nu echt overschreden. De laatste NEEN (uitleg zie verder) verplicht de LCMT tot een directe en radicale koerswijziging.
Concreet beslist de LCMT-organisatie vandaag, in de eerste plaats ten behoeve van wie zijn LCMT al heeft gepland en voor ieder die hierna ook nog wil ingaan op ons ‘kwalitatieve back to basics’-aanbod zijnde:
mét HEMELVAART (19-20-21 mei ’23) driedaags all-in MTB-arrangement vanuit Malmedy.

  • of u kiest volledig vrij voor een eigen alternatief logement.
  • Of u gaat in op ons aanbod in één van de twee voor LCMT vastgelegde verblijfsaccommodaties: hetzij half pension vanuit de Jeugdherberg in Bevercé, hetzij eveneens half pension vanuit DAFT-hotel.

 
Alles samen is er plaats voor maximaal 120 mountainbike-liefhebbers  die zo alsnog de 3 door ons uitgewerkte – prachtige  – etappes (telkens in 3 afstandsversies, XL – large – medium) kunnen rijden.
Op GPS of onder begeleiding van ervaren MTB-gidsen (max. 15 bikers samen). Geen massa-start, wel dagelijkse vrije start met een marge van een klein uur tussen de eerste en laatste vertrekkers.
U krijgt een dagelijks startpakket (repen, sportdrank) + onderweg alle bevoorradingen + technische support  + verzekering tegen ongevallen.

  • Het logement in een van beide accommodaties kan via Biking Events worden geregeld. Zie hiervoor het on-line formulier (link) om uw keuze te maken.
  • DAFT-hotel is qua comfort vanzelfsprekend hoger in te schatten en dus ook wel wat duurder dan de Jeugdherberg. Tegen 20 februari krijgen we concrete prijsformule voor dit arrangement. Vanaf dan krijgt elke nu al ingeschreven LCMT-deelnemer prioritaire voorrang om hierop in te gaan.
  • Wens jij toch elders te logeren of had je al elders iets geboekt? Geen probleem, je blijft welkom om ons te vervoegen bij de dagelijkse startmomenten: ofwel aan de Jeugdherberg, ofwel in DAFT-hotel, waar je drinkbidons kunt vullen, ook nog dagelijks de papieren routemap zult ontvangen en al of niet kunt aansluiten bij een door ons te begeleiden groepje. Ook de bike-wash zal op beide lokaties beschikbaar zijn voor ieder die de LCMT-etappes komt meefietsen.
  • Je wenst NIET in te gaan op dit aanbod? Bekijk de 3 andere voorstellen onderaan deze nieuwsbrief, w.o. tevens de terugbetalingsmodaliteiten.

 
WAAROM DEZE KOERSWIJZIGING ?
Maar nu de feiten: er was al de eind januari opduikende datumproblematiek met Malmedy. Ondanks eerder toegezegd gemeentelijk akkoord vernemen we nu plots dat zelfs eenmalig verhuizen naar het Pinksterweekend geen oplossing is wegens toch nog te veel hinder door de vele geplande wegenwerken alsook ontoegankelijkheid van de sporthal in Malmedy. De weliswaar goedmenende sportschepen put zich uit in de verontschuldigingen (“mille excuses” – « Je sais que je te mets fort dans l'embarras et j'en suis vraiment désolé. » (* wie het wenst kan het mailverkeer dat we hebben ontvangen gerust eens nalezen, maar we houden het bij deze twee quotes)).
We willen nog steeds geloven dat deze goedmenende mens al zijn gewicht in de schaal heeft geworpen om de LCMT in Malmedy te laten plaatsvinden (“J'ai défendu l'événement car sportivement cela était un vrai plus, mais la réalité de terrain, des services et des travaux font que malgré tout, cela ne sera pas possible. »)
Spijtig genoeg leverde dit achteraf gezien vooral veel tijdverlies en verspilde energie op.
Vraag ons niet waarom, maar een bienvenu’ (welkom) -gevoel missen wij al langer in de Ardennen, telkens we waar dan ook aankloppen om het nochtans bewezen succesvolle LCMT-format ergens neer te planten. Sinds 2017 rezen er om de haverklap problemen omtrent toelatingen, met covid als toetje. In 2022 bleek de LCMT dan voorbij de pandemie ondanks geschreven (!) principe-akkoorden toch niet  terecht te kunnen in Spa (“Oui, non, oui, non”)  en bij de oktober-aanvraag voor ’23 evenmin in Stavelot (“Oui, non…”). Zodoende werd afgelopen najaar al veel tijd verloren alvorens we de nieuwe LCMT-pleisterplaats durfden aankondigen.

Qua parcoursvoorbereiding en toeristische uitstraling leek Malmedy plots dé oplossing. In de laatste week van december zette het stadsbestuur hiervoor het licht op groen tijdens een persoonlijk onderhoud ter plaatse. Op dat moment zonder enige kanttekening of opschortende voorwaarden. Ja, er moest wel nog een technische vergadering rond het aspect verkeersveiligheid met de lokale politie volgen. Ergens in februari, pas de problème quoi. Als deze woorden van de bevoegde schepen zelf komen, ben je geneigd om dat als bindend te bestempelen. We beslisten dan ook om de inschrijvingen eindeijk te heropenen.  Langer wachten kon eenvoudigweg niet, wil je tegen pakweg februari-maart weten waar je als meerdaagse organisatie aan toe bent. We voelden ook de druk van het deelnemersveld dat stilaan popelde om terug in te schrijven. En neen, het almaar opschuiven van de opening der inschrijvingen lag toen al lang niet meer aan de nieuwe boekingsmodule. Wel aan het plotse ‘non’ van Stavelot en het langdurig moeten zoeken naar een nieuwe bestemming. Malmedy dus. Vlakbij Stavelot en zo alvast niet al te veel herwerken van de reeds voorbereide etappekaarten.
Helaas achterhaalde de realiteit ons nu tot twee keer toe. Eind januari doken er opnieuw problemen op: de in mei geplande wegen- en andere werken alsook een gymnastiektoernooi en naar verluidt “te veel andere evenementen dat weekend” verjoegen de LCMT uit het aangevraagde Hemelvaartweekend. Maar de schepen had verlossend nieuws: Pinksteren zou wel OK zijn voor de gemeente. We dienden per kerende alle aanvragen opnieuw in bij de omringende gemeentes en de bevoegde diensten voor Natuur en Bos. Net klaar hiermee werd de ultieme bom in onze mailbox gedropt, vergezeld alweer van oprechte verontschuldigingen en talrijke spijtbetuigingen dat het toch niet zal gaan om de LCMT als sportmanifestatie voor pakweg 300 deelnemers vanuit de sporthal goed te keuren. En dat er géén openingen meer zijn om voor deze lente een oplossing te vinden. Pas de LCMT à Malmédy donc. Point final. Tenzij : er is geen enkele toestemming vanwege de gemeente nodig om een driedaagse fietsvakantie te organiseren. Antwoord van de schepen: “Dans cette formule, il n'y a pas de problème. Il n'y a pas d'autorisation à avoir de la commune sauf respecter le code de la route et le code forestier. »
In de voorbije dagen werden onze aangevraagde MTB- parcours al goed bevonden door de bevoegde diensten voor Natuur en Bos, zeker tijdens Hemelvaart. Want voor Pinksteren duiken alweer overlappende problemen op met andere evenementen in de omgeving, toch zeker voor etappe 2. Met Hemelvaart kunnen we echter zonder hinder overal ‘biken’ waar we hebben aangegeven te willen passeren. Wel zullen er géén pijltjes worden uitgezet, wordt op GPS of met gidsbegeleiding gefietst, want géén event, wel een mountainbike-vakantie!
Het is een ultieme oplossing die wij vooral aanreiken ten behoeve van al wie nu reeds zijn zinnen had gezet op terug 3 heerlijke MTB-dagen in de Ardennen in mei.  Met ons weliswaar iets kleinere organisatie-team blijven wij ons dus 100% engageren voor het garanderen van een all-in MTB-arrangement, weliswaar zonder competitie-allure. Maar door terug te grijpen naar opnieuw het inclusieve logement-aanbod en dus ook een gezamenlijke beleving voor én na de ritten, blijven we het LCMT-DNA getrouw.
 
FRUSTRATIES BIJ ZOVEEL ONWIL LEIDEN TOT NIEUW INZICHT ROND ARDENNEN BIKEN  + FLANDERS FIELDS GRAVEL-ALTERNATIEF EVENEMENT EIND AUGUSTUS
We moeten de realiteit in post-covid tijden onder ogen zien. Een grote LCMT met alle toeters en bellen plus wedstrijdformule organiseren kan enkel nog indien er zoals met Vayamundo in Houffalize 1 groot hotel is waar 80 tot 90%  van de deelnemers in terecht kan. Diverse pogingen om de LCMT in Spa, Stavelot of Malmédy een nieuwe toekomst te geven volgens het vroegere vertrouwde concept hebben niet tot een vruchtbaar resultaat geleid. Behalve veel bloed, zweet en tranen van frustratie.

Nu er in onze thuisbasis, de Westhoek en Ieper, wél animo en overheidssympathie aanwezig is voor de nieuwe geplande 3-daagse Flanders Fields Gravel Tour (www.flandersfieldsgraveltour.bike website en programma in volle opmaak), spreekt het voor zich dat we met ons team de event-focus in “eigen streek” zullen leggen. Op naar een LCMT-Flanders Fields model dus, te lanceren eind augustus!

Ondanks alles houden we nog steeds van de Ardennen en haar prachtige MTB-landschappen. Maar soms moet je de realiteit onder ogen zien. Er blijft maar 1 goed verhaal over daar. Met name een terugkeer naar het sociaal bindende gebeuren met tevens na de etappes onderlinge gezelligheid en ‘samenzijn’ rond de logeerplaats. Dit alles, met oog voor kleinschaligheid en veel onderling persoonlijk contact maakt essentieel deel uit van ons LCMT-DNA. Samen eten en drinken, napraten bij een gezellig glas, tesamen toekijken hoe de fietsen voor de volgende dag worden klaar gezet of schoon gemaakt. Misschien een kampvuur op de glamping van het DAFT-hotel… Kortom, de LCMT als gezamenlijke beleving, zowel voor, tijdens als na de feitelijke MTB-etappes.

VIER KEUZE-OPTIES !
Nu er al zo veel voorbereidend werk is gebeurd, inclusief goedkeuringen bekomen voor de bospassages, willen we iedereen die al was ingeschreven dus volgende vrije keuze uit 4 opties aanbieden:

  1. Je komt meefietsen tijdens de nu voorgestelde ‘fietsvakantie’ driedaagse met Hemelvaart. Wij zorgen als vanouds voor alles inclusief een leuk souvenir voor wie de 3 etappes weet te volbrengen.  Maar alle wedstrijdgebonden elementen alsook de bewegwijzering moeten we schrappen. Met GPS-tracks en de keuze om met onze mountainbike-fietsgidsen mee te gaan (groepjes van 10 à 15 zijn mogelijk) wordt het evenzeer genieten van de etappes waarin we reeds zoveel werk hadden gestoken.
  • Je voegt via het online-formulier (zie link) jouw logement-voorkeur toe aan je inschrijving, indien je nog niet zelf elders iets had geboekt! Ofwel in DAFT-hotel, ofwel in Jeugdherberg. Iedere reeds ingeschreven deelnemer krijgt link naar inschrijvingsmodule voor dat logement. Wie al ander logement elders heeft, blijft sowieso welkom en kan binnen de mate van het mogelijke ook ’s avonds bij ons aanschuiven voor het diner.
  • Wat met meerprijs van wie voor de chrono had ingeschreven? U kan dit extra bedrag ofwel recupereren of als kortingbon gebruiken voor drankjes in onze après-bike tent na afloop van elke LCMT-etappe.
  1. Je kiest voor GRATIS overzetting van jouw LCMT-2023-ticket naar de nieuwe Flanders Fields Gravel Tour van 25 tot en met 27 augustus 2023 vanuit Ieper (waar we wél al zeker zijn dat lokale overheden 100% meegaan in dit project, hier géén risico meer op afstel)
  2. Je wenst een zo ruim mogelijke terugbetaling van je inschrijvingsgeld en vraagt hiervoor het terugbetalingsformulier aan. Een minimale administratieve afhouding van 15 EUR is het enige waarvoor wij uw begrip vragen, gezien alle gedane kosten, alsook de effectieve commissie die online betaling nu eenmaal met zich meebrengt.
  3. Je vraagt overzetting naar een nieuwe LCMT in 2024, al kunnen wij vandaag nog niets garanderen omtrent het al of niet terugkeren naar de evenement/wedstrijdformule. Malmédy dan toch? Of een geheel nieuwe locatie? Of een terugkeer naar Houffalize (mocht hotel Vayamundo dit opnieuw zien zitten?). Bij deze 4de optie garanderen wij 90% terugbetaling van het door u reeds gestorte bedrag indien we ook in 2024 niet zouden slagen in het tijdig vastleggen van gegarandeerde akkoorden met lokale overheden alsook in tweede instantie met eventuele verblijfsaccommodatie. Ook dan blijft het gratis overzetten naar bv. de Flanders Fields Gravel Tour 2024 of terug een LCMT-MTB-vakantie (zie huidige formule) mogelijk. Je stelt je beslissing dus uit omtrent al of niet recupereren van het betaalde inschrijvingsbedrag en kijkt even de kat uit de boom.

Elke deelnemer die reeds ingeschreven is krijgt bovenstaande keuze + aan te duiden logementmogelijkheid in een online-keuzeformulier doorgemaildU hoeft dus nu geen e-mail te verzenden, want dat zorgt alleen maar voor nog meer overload in de mailbox en vergroot de kans op mislopen van uw mail bij ons.

Er wordt eveneens een direct te boeken logementpakket via het online inschrijvingsformulier gelanceerd. We wachten nu nog even met dit laatste te openen omdat het DAFT-hotel nog een exacte kostprijsberekening op maat zal overmaken. Wordt tegen 20 februari verwacht. Het zou in totaal om een kleine 80 bedden gaan, zowel in kamers als in sfeervolle glampings. Daarnaast beschikken we nu al over 36 bedden in de Jeugdherberg ‘Hautes Fagnes’ in Bevercé (Malmédy). En intussen hebben we ook met My Hotel (in Malmedy) een akkoord om jullie daar logement aan te bieden (zie alles over logement in specifiek nieuwsbericht hierboven).

 

*********************************************************************************************************************************

MIJN PERSOONLIJKE IMPRESSIES (voor wie ze wil kennen…)
Ik kan niet anders dan met een persoonlijke noot besluiten. Toen mijn echtgenote en ik in 1999 de allereerste LCMT op het getouw zetten, werden we als moedige pioniers bestempeld.

In NEGEN dagen vanuit Nederlands Limburg, door de Ardennen naar finaal het strand van de Noordzee. Een heuse onderneming, du jamais vu in ‘de Lage Landen’ toen. We oogstten flink wat media-aandacht, zelfs van regionale en nationale televisie- en radiozenders. Ook Knack wijdde er een reportage aan, omdat men toen mountainbike als nieuwe life-style in de gaten had gekregen. Ik realiseerde, zelf aanvankelijk nog als actief beroepswielerjournalist, één van mijn levensdromen: mensen op de fiets krijgen en hen dezelfde diepe geluksgevoelens laten ontdekken die ikzelf, born to be a cyclist, altijd heb weten te vinden. Het was mij om meer dan de endorfines of dopamines te doen. Fietsen is én afzien én je grenzen verleggen. Mountainbiken doet daar nog een schepje bovenop, vooral door het directe contact met een vaak overweldigende natuur. En binnen LCMT-context zag ik altijd zorgvuldig toe op de toegevoegde waarde van het samen op pad gaan, het samen delen van al die ervaringen en kicks, ook tijdens een La Chouffe-après-bike moment (heldenverhalen “pro mille” ). Inderdaad, de vele avonden in Houffalize, al die jaren, na weer eens een geslaagde en voor iedereen uitputtende LCMT-etappe, zullen mij altijd bij blijven. Ik werd te pas en al eens te onpas door menig deelnemer aangesproken. Een vraagje hier, een inlichting daar… Dikwijls tevens resulterend in een aangename babbel waarin de desbetreffende deelnemer alras voor mij géén nummer meer was, maar een herkenbaar gezicht (soms nogmaals jaren later).

Ik heb LCMT-deelnemers mogen begroeten in mijn nieuwe, sinds 2019 gestarte Ieperse Biking Box fietsbar. Soms duurde het even vooraleer de klant-bezoeker door had dat IK het was, dé man van den LCMT )! En ik dan even in mijn geheugen graven: naam + gezicht... meestal kon ik de persoon wel weer plaatsen. En haalden we herinneringen op aan een editie uit 2015, 2008 of zelfs 1999 !
1999! Een eerste keer op pad met een 110-koppig peloton, allen evenzeer door avontuur aangedreven mountainbike-fanaten. Om dan enkele jaren later te vervellen tot de gekende  populaire 4-daagse in en rond de hiervoor zeer geschikte hotelaccommodatie van Ol Fosse d’Outh in het mekka van het mountainbiken, Houffalize. We voegden daar gedurende bijna 10 jaar nog de evenzeer populaire zomer-Houffamarathon aan toe. Later bleven mijn vrouw en ik niet van tegenslagen of veranderende trends gespaard. We pasten niettemin met succes de formule aan. Speelden in op de nieuwe, meer op comfort gestelde behoeften van het deelnemersveld (geen valiezengesleur meer, geen bagagetransporten, alles vanuit 1 locatie maar steeds met 3 toffe en originele lusritten). De CYCLO op de weg, met COMBI en andere formules werkten dit plaatje feilloos af. Zeker vanaf 2015 groeiden we opnieuw en elke editie oogde goed bezet zoniet volzet. Iedereen keerde tevreden naar huis. En kwam dikwijls het jaar nadien of enkele jaren later graag nog eens terug. Onze drive om verder te doen was al die tijd de appreciatie en dankbaarheid van onze deelnemers. Want het organiseren van zo’n topweekend kostte handenvol energie en ging privé dikwlijls ten koste van gezins-quality time

Toen kwam corona. Net tevoren hadden we een andere nekslag moeten incasseren: het hotel waar LCMT wel mee vergroeid leek gaf vanaf 2018 geheel onverwacht te kennen dat het na een grondige renovatie liever een ander niet-MTB publiek wou tijdens dat sowieso al populaire toeristische weekend in mei.
Net voor de corona-uitbraak hadden we mits enige speurwerk een geschreven akkoord gesloten met de Stad Spa om vanaf 2021 samen met een aantal grote hotels aldaar een nieuwe LCMT-uitvalsbasis uit te bouwen. Voor de vele trouwe deelnemers ook eens een nieuwe bike-omgeving, zo mogelijk nog verrassender, schoner, uitdagender? Corona dwarsboomde tot twee keer toe onze plannen en zorgde voor financiële zorgen op de koop toe (want géén overheidssteun of compensatiemaatregelen voor deze vzw): de laatste editie in Houffalize (toen al naar het voetbalveld verdreven) ging de pandemie-mist in.
Een jaar later idem met Spa. Wanneer het virus stilaan begon te wijken, dachten we anno 2022 opnieuw te kunnen starten vanuit Spa. Een vol huis (want veel inschrijvingen mee genomen en een pak nieuwe deelnemers die erbij kwamen), tot Spa volkomen onverwacht en wel héél laat (minder dan 3 maanden voor de start) zijn staart in trok. Zogezegd een formulier niet op de juiste datum correct ingevuld ontvangen, spijts eerdere versies weken van tevoren wel degelijk correct waren ingediend en we door  thuis werkende stadsambtenaren geen kans kregen om het dossier ter plaatse toe te lichten of eventueel verder in orde te brengen. Zelfs al reed ik er in putje winter naartoe (= 600 km… eveneens om dan al wat accommodaties te regelen), we geraakten het stadhuis letterlijk niet binnen (covid-maatregelen). Formulier onvolledig ingevuld?? Drogredenen, zo bleek achteraf. Het lokale diensthoofd Toerisme sprak mij letterlijk aan met de woorden: “Ce formulaire des cons” Het was echt politieke onwil om het LCMT-evenement daar te ontvangen. Spa misliep zo in elk geval een pak toerisme-inkomsten (reken op 800 logeerders gedurende minstens 2, vaak 3 nachten en het verteer op de terrasjes na de ritten…).
Die almaar stuggere NON-houding vanwege gemeentelijke overheden vis-à-vis fietsevenementen genre LCMT roept vragen op. Naar de echte redenen tasten we in het duister en als ik al vermoedens heb, dan zal ik die voorlopig niet publiekelijk uitspreken. Dat ik in april ’22 (!) met Stavelot in extremis een oplossing tevoorschijn toverde om een anders hopeloze zaak van de ondergang te redden was uitstel van executie. Nochtans klonk het tijdens de debriefing met het stadsbestuur tijdens de maand juni enkel dat we voor 2023 wel best iets vroeger onze aanvraag konden indienen. Maar die nieuwe aanvraag botste in Stavelot op dovemansoren. Tot we begin december droogweg via e-mail vernamen: non, er is geen plaats voor een LCMT op de activiteitenkalender van Stavelot.
We moesten de aangekondigde heropening der inschrijvingen uitstellen. Ja, er werd volop gewerkt aan een nieuwe boekingsmodule met het oog op nog professioneler verwerken van inschrijvingen. Maar dat was niet de werkelijke reden van het uitstel. We beslisten op dat moment een laatste poging te wagen en klopten aan bij Malmedy. Maar dat verhaal ken je.
Hadden we na het ‘NON’ van Stavelot al de 23ste LCMT-editie moeten afblazen? Misschien. Maar ik weiger sinds al die corona-tegenslagen in mijn events- en toerisme-ondernemingen nog meer dan vroeger om zomaar de handdoek te gooien. Ik wilde terwille van het LCMT-publiek tot het uiterste strijden voor overleven. Al ware het de laatste keer, een niet eens lastige parcoursverhuizing naar het naburige Malmedy bestempelde ik zelfs als een verbetering: aantrekkelijke toeristische plaats, meer logement mogelijk dan in Stavelot…
Intussen eist het Biking Box Fietsbelevingscenter in Ieper evenzeer al mijn aandacht op. Ook daar heb ik mij na 2 virus-rampjaren bij momenten met de moed der wanhoop uit de miserie gevochten. Om dan tijdens de huidige winter enerzijds blij te zijn met de  grondige renovatiewerken aan het Biking Box- (huur)pand, maar anderzijds klassieke ‘verbouwingskopzorgen en stress’ te ondergaan wegens het maar niet opschieten der werken. Als de Biking Box maar op tijd klaar geraakt voor het nieuwe (fiets-) toeristische seizoen!
Temidden al die zorgen heeft het aanhoudend negatief beoordelen van het LCMT-project door sommige lokale Waalse overheden mij doen inzien: het is zinloos om kost wat kost te proberen te behouden wat ginds door mensen met macht en invloed blijkbaar niet (meer) gewenst is.
Bijna een kwart eeuw heb ik me ingezet om fietsen en in het bijzonder mountainbiken in harmonie met de natuur in dit land te promoten en ook mogelijk te maken. Maar net als wat er al jaren rond de bouw van nieuwe voetbalstadions in dit land blijft sputteren, is het de jongste jaren qua goodwill en medewerking van bepaalde (Waalse) overheden stilaan ondoenbaar geworden om nog zoiets als een meerdaagse fietshappening te ‘mogen’ neerzetten. Het is werkelijk ontmoedigend om in dergelijke atmosfeer nog initiatieven te willen nemen. Het voelt als een Don Quichote-gevecht tegen de windmolens aan. En het geeft absoluut géén voldoening meer om op die manier iets te organiseren.
Misschien zeg jij nu tegen mij: “Jij met al jouw ervaring, hoe komt het dan dat je met zulke problemen kampt?”
Mijn antwoord: het evenement op zich, de parcours ontwerpen en uitstekend bewegwijzeren, sponsor-partners en een team van enthousiaste medewerkers bijeen zoeken, kortom de feitelijke organisatie van zo’n LCMT hebben we echt wel in de vingers. En heb ik altijd graag gedaan. Met de nieuwe Flanders Fields Gravel Tour vanuit Ieper zijn we vast plan om dat nogmaals te bewijzen. Maar helaas hebben wij geen zeggenschap over ver afgelegen Ardeense overheden die dit moeten vergunnen. Evenmin kan ik een groot hotel van gedacht doen veranderen als dat plots liever géén LCMT-publiek meer met Hemelvaart wenst te ontvangen. Ook al is dat hotel daarmee uitverkocht!

Misschien vinden we richting 2024 wel een akkoord. Misschien met Malmedy (waar de sportschepen, zich nogmaals verontschuldigend ook letterlijk stelt: “J'ai défendu l'événement car sportivement cela était un vrai plus, mais la réalité de terrain, des services et des travaux (…)”

We zijn nu al bezig met extra hotel(s) om de all-in formule vanuit Malmedy terug mogelijk te maken. Nu al denken we aan een logeercapaciteit van 360 bedden over 3 dichtbij gelegen accommodaties gespreid.

En lukt dat niet? Dan moeten we misschien eens praten met andere vakantieparken of grote hotels in een voor mountainbiken geschikte Ardennen-omgeving? Want misschien zijn er wel nog regio’s in de Ardennen waar ze blij zouden zijn met een paar honderd enthousiaste mountainbikers en/of koersfietsrijders (cyclo…) die gedurende 3 dagen toch ook flink wat toerisme-€’s in het laatje brengen?
Maar voor komende lente lukt dat niet meer. Ik richt me nu liever op projecten (Flanders Fields Gravel Tour & Biking Box-cycletours) waar ik wel enige controle over heb en waarvoor we absoluut willen klaar zijn straks. De jongste weken en maanden veel te veel werk, tijd én geld moeten steken in een 24-jarig geesteskind dat voorlopig een nieuwe wieg of thuis in de Ardennen ontzegd wordt. Iedereen die de LCMT gunstig genegen is mag trouwens mee in de bres springen om de succesformule terug mogelijk te maken. Versterking en verfrissing van het team? Altijd een goed idee!

PRETENTIELOOS SAMEN GENIETEN IN MEI OP DE MOUNTAINBIKE? WHY NOT?
Ten slotte hoop ik, beste mountainbiker/fietsvriend, dat we in mei alsnog met een fijne bende drie dagen fietsplezier kunnen maken. Op een pretentieloze manier, waarbij ikzelf – straks 24 jaar ouder en wijzer dan bij de LCMT-opstart – liefst zelf één van uw groepen kan en mag begeleiden als mountainbike-gids. Niet meer de ‘grote’ organisator/speaker/duivel-doet-al, maar in de natuur op de bike mee met jullie de uitdaging aangaan. En nadien samen genieten, als dat kan. Liever voortaan weer meer uren op de eigen fiets mezelf klaar stomen voor zo’n MTB-etappe met jullie, dan dit almaar groeiende pakket administratie-uren te moeten steken in ‘smekende’ toestemmingendossiers en beslommeringen. Die dan toch niet tot het gewenste resultaat leiden. Ik bespaar u het aantal keren dat ik weer eens een briefomslag met poststempel vanuit de Ardennen met enige bibberangst heb geopend: OEF, weer een toestemming die binnen is. Of, HELL, wat moeten we nou weer veranderen aan het parcours? Wat is er nu weer nog niet volledig ingevuld in hun almaar omslachtiger bureaucratische formulieren (die de jongste jaren ook daar als paddenstoelen uit de grond schieten)?
Op naar een zalige en zorgenvrije fietslente, voor jullie, voor alle medewerkers van het Biking Events/ Box-team, voor mijn gezin en (mag het even?) voor …mezelf.



Kurt Titeca, namens vzw Biking Events

“Opgeven staat niet in mijn wielerwoordenboek, tenzij doorgaan écht zinloos is…”

Onze partners