LCMT 2022

Parcours - Cyclo

ETAPPE 1 - STAVELOT - BOMAL - STAVELOT



CYCLO etappe 1

  • Afstand: 141 km met 2093 hm
  • Afstand kortere versie: 94 km voor 1413 hm
  • Het venijn zit bij LCMT niet in de staart maar al meteen in het begin. De eerste etappe start immers met de monsterklim Les Hézalles

    We beklimmen nadien ook de Côte de Bomal met kort daarna de Côte de Tohogne. We botsen tegen de muur van Ouffet, we pakken de Côte de Filot en de Côte de Werbomont mee en passeren net voor de finale bij Greg. De finale ? Dat is de tweede monsterklim van de dag:  de Thier de Coo

    Wie kiest voor de korte afstand krijgt de Route de la Famenne en Route des Fagnes onder de wielen geschoven en geen Ouffet Filot en Werbomont.

    Bevoorrading 1 :              41 km in Mormont - 50.335469, 5.592828 - Na 40.4km (M & L) in Mormont (inham aan de linkerkant)

    Bevoorrading 2 :              114 km in Havelange - 50.437086, 5.700800 - Na 67km (M) - Na 113.5km (L) (aan de overkant van Salle du Ping-pong).

    Voor de kortere versie:

    Bevoorrading 1 :              41 km in Mormont

    Bevoorrading 2 :              67 km in Havelange       

ETAPPE 2 - DE MUREN VAN STOCKEU, CHAMBRALLES EN ANDERE BEESTACHTIGE HELLINGEN



Large afstand: 127 km  voor 2350 hm

Medium-afstand: 102 km voor 1938 hm

De start van de tweede etappe is niet van de poes met meteen de Stockeu. En Wanneranval als gezellige uitloper van het beest van Eddy M. Côte de Werbomont is de aankondiging van een finale met stevige puisten als de Chambralles en de Thier de Coo.

Bevoorrading 1 :  Ville (40 km) - 50.413585, 5.586815 -  (inham + parking aan rechterkant)

Bevoorrading 2 :  Lorcé (km 108 Large of km 82 Medium) - 50.422753, 5.747139 - zelfde als MTB, parking aan de linkerkant

Wie kiest voor de korte afstand rijdt minder kilometers over  dezelfde beestige Ardense hellingen (Stockeu, Chambralles en Thier de Coo)

ETAPPE 3 - WAALSE PIJL




Afstand 134 km voor 2437 hm.

De slotetappe van de LCMT CYCLO wordt dit jaar volledig geïntegreerd binnen de op dat moment tegelijk en in dezelfde omgeving plaats vindende Waalse Pijl. Alle LCMT-CYCLO deelnemers starten weliswaar aan de LCMT-start/finish lokatie in STAVELOT (aan voetbalstadion RCS Stavelotain). Vanuit de LCMT worden alle inschrijvingsgegevens alsook betalingen doorgestort naar de plaatselijke organisatie. Wie CYCLO rijdt of TRIATHLON krijgt in startpakket dus bijkomende stuurborden of kaderplaatjes. De aanloop richting Spa beslaat 28 km en je rijdt effectief langs het officiële parcours van deze klassieker naar Spa. Daar maak je de lus om vervolgens naar de hellingen als de Rosier, de Haute Levée en andere Stockeus te fietsen.

Enkel voor de LCMT-cyclo-rijders is er een eerste bevoorrading bij het binnenkomen van Spa. Vervolgens is er een nieuwe bevoorrading na 66 km in Dairomont. Vervolgens na 85 km in Vielsalm en bij aankomst in Stavelot wachten meer food and drinks, waarmee je deze LCMT CYCLO afsluit.

Start van de etappe in Stavelot: 9u00 voor 'blok 1', vervolgens om de 3 minuten worden max. 30 fietsers per keer uitgestuurd. Tegen 9u20 is iedereen dus op weg.

Hoe werkt de tijdregistratie op deze bijzondere laatste dag: iedereen die tijdregistratie heeft gevraagd wordt op basis van gemiddelde snelheid met een gouden - zilveren of bronzen brevet bedacht. Komt overeen met totaal gemiddelde van 28 km/u, 26 km/u of 24 km/u. 

Maar omdat LCMT-CYCLO-rijders in geen geval als 'coureurs' tussen de andere (duizenden) Waalse Pijl deelnemers zouden 'vlammen', bouwen we enige voorzichtigheid in. Daarom hanteren we op de derde dag het volgende systeem, te vergelijken met hoe vroeger vaak de tijdverschillen in de ploegentijdritten tijdens de Tour werden herberekend: geen reële tijdverschillen maar we werken met van tevoren vastgelegde tijdverschillen om deze nadien te verrekenen met de tijden die in de eerste 2 etappes werden gerealiseerd. 

Concreet: wie de 134 km aflegt in een totale fietstijd van minder dan 4u12minuten (net geen 32 km/u) krijgt exact deze tijd doorgerekend. Ook als je sneller hebt gereden wordt deze tijd verrekend bij de totaaltijd van de vorige 2 dagen.

Vervolgens wordt er 10 minuten bijgeteld als je binnenkomt na 4u12 maar voor 4u22 krijgt 4u17 doorgerekend. Ofwel 5 minuten meer dan de snelsten.

Vervolg van de tabel:

Reële fietstijd tussen 4u22 en 4u32 = 4u22 doorgerekend. Ofwel  10 minuten meer dan de snelsten.
Reële fietstijd tussen 4u32 en 4u42 = 4u27 doorgerekend. Ofwel 15 minuten meer dan de snelsten.

Reële fietstijd tussen 4u42 en 4u52 = 4u32 doorgerekend. Ofwel 20 minuten meer dan de snelsten.

Reële fietstijd tussen 4u52 en 5u02 = 4u37 doorgerekend. Ofwel 25 minuten meer dan de snelsten.

Reële fietstijd tussen 5u02 en 5u12 = 4u42 doorgerekend. Ofwel 30 minuten meer dan de snelsten.

Reële fietstijd tussen 5u12 en 5u22 = 4u47 doorgerekend. Ofwel 35 minuten meer dan de snelsten.

Reële fietstijd tussen 5u22 en 5u32 = 4u52 doorgerekend. Ofwel 40 minuten meer dan de snelsten.

Reële fietstijd tussen 5u32 en 5u42 = 4u57 doorgerekend. Ofwel 45 minuten meer dan snelsten. 

Al wie meer tijd nodig heeft voor de af te leggen afstand wordt 5u02 doorgerekend. Ofwel 50 minuten meer dan de snelsten. 

Hetzelfde principe zal worden toegepast voor wie de triathlon fietst.




Onze Partners